HomeOver MondiLidmaatschapAdviesScanNieuwsLandendossiersThema'sBeoordelingenWebwinkelContact

Mondi thema:Verhuur vakantiewoning

Welkom bij themapagina Verhuur!
Wanneer een huis vele weken per jaar leegstaat is dat natuurlijk zonde en bovendien minder veilig. Wie zijn woning verhuurt zorgt voor dynamiek in de wijk en krijgt vaak leuke reacties van gasten. Daarnaast verlicht de huuropbrengst een deel van de financiële lasten. Genoeg redenen om tot verhuur over te gaan.

De één moet er niet aan denken omdat hij of zij de woning geen vreemden wil. Voor een ander is de mogelijkheid om de tweede woning te kunnen verhuren misschien dé reden geweest om tot aankoop over te gaan, Hierdoor werd de woning financieel haalbaar en kon er mogelijk zelfs nog een extraatje mee verdiend worden. Waar moet u aan denken bij het verhuren van een woning en hoe zou u het een en ander kunnen regelen?.

Organisatie
De eerste beslissing die de verhuurder moet nemen, is of hij de verhuur uitbesteedt aan een organisatie of dat hij het zelf gaat regelen. Wanneer gekozen wordt voor een verhuurorganisatie dan is de rompslomp voor een ander. Zij regelen schoonmaak, sleuteloverdracht en de planning van de verhuur. Ook investeert de organisatie in marketing om zo meer geïnteresseerde huurders te bereiken. Nadeel is wel dat er mogelijk regels gelden voor uw bezoek aan uw eigen huis. Daarnaast zullen huurinkomsten worden belast en maakt het in veel landen verschil hoe lang een woning wordt verhuurd aan derden en of dit via een organisatie plaatsvindt, of via directe verhuur.

Schoonmaak
Wie besluit om de verhuur zelf in de hand te nemen moet beginnen met het aanstellen van een beheerder. Waarschijnlijk zult u namelijk zelf slechts enkele weken per jaar in uw tweede huis zijn en bent u niet aanwezig om uw gasten te ontvangen. In veel gevallen heeft u tijdens de aankoop van uw huis en de bezoeken die daaraan voorafgaan, al veel mensen ontmoet. Denk hierbij aan uw toekomstige buren. Of misschien bent u op uw droomplek terechtgekomen omdat familie of vrienden al permanent zijn verhuisd. Wellicht kunt u hen vragen een oog je in het zeil te houden en de nodige zaken te verzorgen bij aankomst van de gasten. Het voordeel van werken met bekenden is dat zij u en het huis goed kennen. U weet met wie u te maken heeft en u kunt zelf beslissen welke taken u zelf blijft verzorgen en wat u uit handen geeft. Want ook wanneer er geen gasten in uw huis verblijven, is het fijn als iemand regelmatig de tuin onderhoudt en misschien zelfs het zwembad schoonmaakt. Zo treffen de nieuwe gasten niet alleen een mooi huis aan, maar ook een goed verzorgde tuin.

Aanspreekpunt
De beheerder is één van de belangrijkste schakels tussen u en de gast, indien u zelf niet met regelmaat aanwezig kunt of wilt zijn. Een goed geïnformeerde beheerder die de sleutels overhandigt met een praatje en een vers bosje bloemen, zet de toon voor de rest van het verblijf. Mocht u zelf niemand kennen die deze rol zou kunnen vervullen, dan kan een verhuurorganisatie u helpen met het zoeken naar een beheerder. Vaak komt u dan uit bij een (semi)professioneel beheerbedrijf of makelaarskantoor, dat meerdere huizen beheert. U kunt hier vertrouwen op ervaring en kennis, maar u zult hier vaak ook meer voor moeten betalen, dan wanneer u uw eigen beheerder uit kiest. Tot de taken die de beheerder ver vult, horen het aannemen van de borg en het verrekenen van de kosten ter plaatse, zoals schoonmaakkosten en toeristenbelasting. Daarnaast fungeert de beheerder als aanspreekpunt tijdens het verblijf van de gast.

Gastvrijheid
Kruip als huiseigenaar ook in de huid van de vakantieganger. Bij het boeken van uw ideale vakantiehuis zit het vakantiegevoel er vaak al meteen in. Na een lange reis komt u meestal toch wat vermoeid aan op uw vakantieadres. Ter plaatse wordt u verwelkomd door een vriendelijke beheer der met een flesje lokale wijn of een vers bosje bloemen op tafel. Een beter begin van uw vakantie kunt u zich niet wensen. Om dit contact vlekkeloos te laten verlopen, dient de beheerder net als de eigenaar op de hoogte te worden gehouden van reserveringen. Iedere eigenaar en beheerder behoort vóór aanvang van de samenwerking met een verhuurorganisatie een uitgebreid informatiepakket te ontvangen met nuttige informatie omtrent het beheren van een vakantiewoning. Daarnaast stellen veel professionele organisaties diverse formulieren beschikbaar. Denk hierbij aan een huisreglement en energieformulieren. Deze zitten vaak bijgesloten in het informatiepakket of zijn te downloaden via de persoonlijke huispagina. Veel verhuurorganisaties hebben een huisreglement in verschillende talen, dat vooraf aan de beheerder wordt gestuurd. Als het huisreglement onderdeel is van de map met toeristische informatie, besteedt de gast hier ongetwijfeld aandacht aan. In het huisreglement staan niet alleen de standaard huisregels voor de gast, maar is ook ruimte voor andere nuttige informatie, zoals telefoonnummers van politie en huisarts. Zo weet de gast altijd waar hij of zij terecht kan. 

Juridische QuickScan koop- en (ver)huurovereenkomst
Het is erg belangrijk om te beseffen wat voor overeenkomst u daadwerkelijk afsluit. Iedereen wordt altijd gewaarschuwd voor de kleine lettertjes, maar voordat het contract wordt ondertekend, moet al duidelijk zijn wat eventuele addertjes onder het gras zijn. Een civielrechtelijke procedure om uw contract te laten ontbinden is een kostbare aangelegenheid en dan moet u ook nog maar eens in uw gelijk worden gesteld door de rechter. Het regent klachten bij Mondi omdat de verhuurorganisatie (meestal gaat het hier om langdurige wurgovereenkomsten op vakantieparken) meer invloed kan uitoefenen dan bijvoorbeeld een Vereniging van Eigenaren. Gelukkig zijn er veel positieve uitzonderingen, maar het mag voor de juridisch eigenaar geen gokje zijn om met een bonafide of malafide partij in zee te gaan.

Mondi adviseert daarnaast de huurovereenkomst goed te laten controleren. Discussies achteraf zijn bijna altijd te voorkomen door vooraf goede afspraken te maken op papier. Deze afspraken moeten uiteraard wel voldoen aan de wetten en regels die van toepassing zijn. Deze verschillen per land of zelfs per regio.
Bent u lid van Mondi, laat dan de koop- en (ver)huurovereenkomst juridisch toetsen voordat u voor akkoord uw handtekening(en) plaatst. Voor de (voorlopige) koopovereenkomst kunt u dan gebruik maken van de juridische QuickScan. Ook voor de (ver)huurovereenkomst maakt Mondi vaste prijsafspraken met een advocaat. Dit geldt voor alle landen en is op aanvraag via het contactformulier.

Toeristische informatie
Niet alleen de beheerder zorgt dat een gast het naar zijn zin heeft in uw tweede huis. U kunt daar zelf ook aan bijdragen door te zorgen dat er in het vakantiehuis toeristische informatie aanwezig is. Gasten waarderen ook tips als: waar worden de lekkerste broodjes gebakken, welke winkel verkoopt de leukste souvenirs? In de loop der tijd heeft u vast een aantal favoriete plekjes gevonden. Waar zou u stoppen voor een schitterend uitzicht of een romantische picknick? Misschien is het mogelijk een rondleiding door de plaatselijke wijnboerderij te maken, of kunnen kinderen bij de boer ponyrijden of fruit plukken. Neem onderweg folders en informatie mee, deze kunt u verwerken in een mooie map of plakboek. Zo kunnen gasten op de eerste dag de omgeving al leren kennen.

SchoonmaakTevredenheid meten
Tevreden gasten in het vakantiehuis zullen wellicht nog eens terugkomen, of in ieder geval hun positieve ervaringen delen met vrienden. Een belangrijke informatiebron van tevredenheid vormen gastenboeken, waarin gasten hun ervaringen kunnen noteren. Hierin vindt u vaak heel wat nuttige tips. Via een tevredenheidsenquête na afloop van het verblijf is ook veel informatie te achterhalen. Op die manier kunt u niet alleen zien hoe gasten uw huis hebben ervaren, maar ook hoe de service van de organisatie is geweest. Denk bijvoorbeeld aan gebruiksvriendelijkheid van de website, maar ook de kwaliteit van de bedden en het sanitair. Zeker wanneer een aantal gasten de enquête voor uw huis heeft ingevuld, krijgt u een goed beeld van de punten die wat extra aandacht vragen. Sommige verhuurorganisaties adviseren u regelmatig op verschillende onderdelen middels een persoonlijk huisbezoek en een nieuwsbrief naar huiseigenaar en beheerder.

Verantwoordelijkheid
Zo ziet u dat u niet de enige bent die verantwoordelijkheden heeft voor het slagen van een vakantie in uw tweede huis. Samen met de verhuurorganisatie, de beheerder, maar ook met de gast zelf, zorgt u ervoor dat het huis en de faciliteiten niet alleen veilig zijn, maar ook op een juiste manier gebruikt worden. Wanneer er duidelijke informatie wordt verstrekt, kunnen er vrijwel geen misverstanden ontstaan en kan iedereen na zijn vakantie terugkijken op een geweldig verblijf in een prachtig vakantiehuis.
Second opinion geprognotiseerde rendementsberekening
Speciaal voor haar leden biedt Mondi kosteloos een second opinion aan als het gaat om de controle van een geprognotiseerd rendement voordat een recreatiewoning of tweede huis voor verhuur wordt aangeschaft. Vraag altijd naar berekeningen op papier of laat deze per e-mail toesturen. Wilt u als lid gebruik maken van deze dienst, maak dit dan kenbaar via het contactformulier o.v.v. 'controle rendementsberekening'. Omschrijf beknopt de situatie.    

Mondi maakt hierbij mede gebruik van gerenommeerde verhuurorganisaties die er geen enkel belang bij hebben om valse verwachtingen te wekken.

Het laatste nieuws over Verhuur:

Nieuws

Wonen en kopen in Oostenrijk

De zesde druk (2019/2020) van het handboek ‘Wonen en kopen in Oostenrijk' is één van de meest bestelde boeken bij Mondi. Dit informatie-handboek met juridische, fiscale, financiële en praktische aspecten bij vestiging, aankoop en bezit van onroerend goed in Oostenrijk is onmisbaar als u vastgoed in Oostenrijk koopt, bezit of verkoopt. Uit onderzoek van Mondi blijkt dat bijna 90 procent van de kopers van een woning in Oostenrijk dit doet vanuit beleggingsoogpunt. Ook dan is een goede voorbereiding essentieel.
lees verder

Nieuws

Emigratie- en buitenlands onroerend goed handboeken

Als u op zoek bent naar informatie over de aanschaf of bezit van een woning in het buitenland, dan kan Mondi de onroerend goed handboeken van Guide Lines van harte aanbevelen. Deze boeken waarin juridische, fiscale, financiële en praktische aspecten worden behandeld zijn een ‘must’ voor iedereen die serieuze plannen heeft om te emigreren of een tweede woning aan te schaffen.
lees verder

Nieuws

Antikraakbeleid tweede woning Spanje

Een groot probleem in Spanje zijn de ocupas. Ocupas zijn mensen die zonder toestemming van de eigenaar een woning binnendringen en er gaan wonen. We noemen deze mensen in Nederland krakers. Als u kunt aantonen dat een kraker nog geen 24 uur bezit van uw woning heeft, dan zal de politie de kraker uit uw woning zetten. Als de kraker al meer dan 24 uur in uw woning zit, dan kunt u de kraker enkel uit uw woning laten zetten met een bevel van de rechter. En zo’n juridische procedure kost tijd en geld.
lees verder

Nieuws

Profiel: Peter Gillissen van Uitgeverij Guide Lines

Als uitgever van emigratie- en buitenlands onroerend goed handboeken is Peter op eerbiedige wijze een oude rot in het vak. In de afgelopen 25 jaar hebben we heel wat ondernemers zien komen en gaan, die (in)direct actief zijn op de internationale vastgoedmarkt. Slechts een gering aantal zelfstandigen is nog steeds actief. De kans is groot -zeker als het aan Mondi ligt- dat u een exemplaar in uw bezit hebt van handboek ‘Wonen en kopen in . . .’ (vul uw favoriete land maar in).
lees verder

Nieuws

Reis naar tweede verblijf Oostenrijk in Coronatijd

Registratie particuliere eigenaar vastgoed Oostenrijk: “Dit stuk is geschreven voor de doelgroep ‘eigenaren van een woning in Oostenrijk’. Gedreven om in de Pinzgauer omgeving te vertoeven en onze woningen verhuur gereed te maken, willen velen naar Oostenrijk toe. Ook voordat de grenzen opengaan voor toeristen.
lees verder

Nieuws

Verplichte licentie van eerste bewoning en de verhuurlicentie

Dit is een actueel en belangrijk thema in Andalusië voor alle huiseigenaren die willen verhuren en een RTA verhuurlicentie willen aanvragen, maar nog geen verplichte licentie van eerste bewoning (Licencia de Primera Ocupacion; LPO) hebben. Het gaat om heel veel huizen en het nieuwe Registro de Turismo de Andalucia (RTA) register is de enige instantie die de LPO voor bestaande huizen vereist.
lees verder

Nieuws

Vakantie in Oostenrijk: gastvrij en veilig

Kunnen wij nu wel of niet komende zomer op vakantie naar Oostenrijk? De Oostenrijkse accommodatie verschaffers openen de 29e mei hun deuren. De grenzen tussen Nederland en Duitsland waren niet dicht; de opening van de grenzen tussen Duitsland en Oostenrijk staat vooralsnog gepland voor de 15e juni. Wachten is op het moment dat Oostenrijk door Buitenlandse Zaken van code oranje op geel of groen wordt gezet.
lees verder

Nieuws

Compensatie voor mensen met een tweede huis in Coronatijd

Op verzoek van BNR Nieuwsradio is Mondi op zoek gegaan naar specifieke informatie over compensatie voor mensen met een tweede huis in de vijf populairste landen (Spanje, Portugal, Frankrijk, Italië en Oostenrijk) in coronatijd. Met name verhuurders van recreatiewoningen worden getroffen. Zij betalen wel de lasten, geen ontvangen geen verhuurinkomsten. Zie ook het voorbeeld aan het einde van dit artikel.
lees verder

Nieuws

Lobby Nederlandse eigenaren met vastgoed in Oostenrijk

Het was een bizar moment toen het winterseizoen op 15 maart abrupt eindigde om het Corona-virus te beteugelen. Vakantiegangers hadden slechts enkele uren om de koffers te pakken en het land te verlaten. Het internationale toerisme draagt flink bij aan de Oostenrijkse economie, ongeveer negen procent van het nationaal inkomen.
lees verder

Vraag en Antwoord

13-08-2019 Anonieme bezoeker (beantwoord):
"Ik ben geïnteresseerd in het boek `Verhuren van uw huis in Frankrijk`. Komt van dit boek op korte termijn een update?"
Rob Smulders (Directeur bij Mondi, de belangenorganisatie):
"Voorlopig staat van het boek `Verhuren van uw huis in Frankrijk' geen update gepland link "

Log in om een antwoord te plaatsen

inloggen sluiten
01-05-2017 Roger Verhoest (Managing Director bij Investline bvba):
"De strijd tegen illegale (lees: commerciële verhuur op korte termijn) in Spanje gaat onverminderd voort, vooral ten gevolge van de vele verhuringen via Airbnb. Daarom werden in diverse deelstaten van Spanje strengere maatregelen getroffen om de illegale verhuur aan toeristen aan banden te leggen. Hoe zit het met de huidige wetgeving in de Canarische Eilanden op dit ogenblik?"

Log in om een antwoord te plaatsen

inloggen sluiten

Word lid om een vraag te plaatsen.
Antwoorden op vragen zijn uitsluitend door leden te raadplegen.


inloggen / registreren

Meld u aan voor de Mondi nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van praktische waardevolle informatie en actuele ontwikkelingen.
Laat u inspireren door reportages: objectief, informatief en betrouwbaar.

De nieuwsbrief wordt ongeveer 1 x per week verstuurd
Een moment geduld...
Als respons van de website uit blijft,
neem dan contact met ons op.

Contact Sluiten