HomeOver MondiLidmaatschapAdviesScanNieuwsLandendossiersThema'sBeoordelingenWebwinkelContact

Mondi thema:Verhuur vakantiewoning

Welkom bij themapagina Verhuur!
Wanneer een huis vele weken per jaar leegstaat is dat natuurlijk zonde en bovendien minder veilig. Wie zijn woning verhuurt zorgt voor dynamiek in de wijk en krijgt vaak leuke reacties van gasten. Daarnaast verlicht de huuropbrengst een deel van de financiële lasten. Genoeg redenen om tot verhuur over te gaan.

De één moet er niet aan denken omdat hij of zij de woning geen vreemden wil. Voor een ander is de mogelijkheid om de tweede woning te kunnen verhuren misschien dé reden geweest om tot aankoop over te gaan, Hierdoor werd de woning financieel haalbaar en kon er mogelijk zelfs nog een extraatje mee verdiend worden. Waar moet u aan denken bij het verhuren van een woning en hoe zou u het een en ander kunnen regelen?.

Organisatie
De eerste beslissing die de verhuurder moet nemen, is of hij de verhuur uitbesteedt aan een organisatie of dat hij het zelf gaat regelen. Wanneer gekozen wordt voor een verhuurorganisatie dan is de rompslomp voor een ander. Zij regelen schoonmaak, sleuteloverdracht en de planning van de verhuur. Ook investeert de organisatie in marketing om zo meer geïnteresseerde huurders te bereiken. Nadeel is wel dat er mogelijk regels gelden voor uw bezoek aan uw eigen huis. Daarnaast zullen huurinkomsten worden belast en maakt het in veel landen verschil hoe lang een woning wordt verhuurd aan derden en of dit via een organisatie plaatsvindt, of via directe verhuur.

Schoonmaak
Wie besluit om de verhuur zelf in de hand te nemen moet beginnen met het aanstellen van een beheerder. Waarschijnlijk zult u namelijk zelf slechts enkele weken per jaar in uw tweede huis zijn en bent u niet aanwezig om uw gasten te ontvangen. In veel gevallen heeft u tijdens de aankoop van uw huis en de bezoeken die daaraan voorafgaan, al veel mensen ontmoet. Denk hierbij aan uw toekomstige buren. Of misschien bent u op uw droomplek terechtgekomen omdat familie of vrienden al permanent zijn verhuisd. Wellicht kunt u hen vragen een oog je in het zeil te houden en de nodige zaken te verzorgen bij aankomst van de gasten. Het voordeel van werken met bekenden is dat zij u en het huis goed kennen. U weet met wie u te maken heeft en u kunt zelf beslissen welke taken u zelf blijft verzorgen en wat u uit handen geeft. Want ook wanneer er geen gasten in uw huis verblijven, is het fijn als iemand regelmatig de tuin onderhoudt en misschien zelfs het zwembad schoonmaakt. Zo treffen de nieuwe gasten niet alleen een mooi huis aan, maar ook een goed verzorgde tuin.

Aanspreekpunt
De beheerder is één van de belangrijkste schakels tussen u en de gast, indien u zelf niet met regelmaat aanwezig kunt of wilt zijn. Een goed geïnformeerde beheerder die de sleutels overhandigt met een praatje en een vers bosje bloemen, zet de toon voor de rest van het verblijf. Mocht u zelf niemand kennen die deze rol zou kunnen vervullen, dan kan een verhuurorganisatie u helpen met het zoeken naar een beheerder. Vaak komt u dan uit bij een (semi)professioneel beheerbedrijf of makelaarskantoor, dat meerdere huizen beheert. U kunt hier vertrouwen op ervaring en kennis, maar u zult hier vaak ook meer voor moeten betalen, dan wanneer u uw eigen beheerder uit kiest. Tot de taken die de beheerder ver vult, horen het aannemen van de borg en het verrekenen van de kosten ter plaatse, zoals schoonmaakkosten en toeristenbelasting. Daarnaast fungeert de beheerder als aanspreekpunt tijdens het verblijf van de gast.

Gastvrijheid
Kruip als huiseigenaar ook in de huid van de vakantieganger. Bij het boeken van uw ideale vakantiehuis zit het vakantiegevoel er vaak al meteen in. Na een lange reis komt u meestal toch wat vermoeid aan op uw vakantieadres. Ter plaatse wordt u verwelkomd door een vriendelijke beheer der met een flesje lokale wijn of een vers bosje bloemen op tafel. Een beter begin van uw vakantie kunt u zich niet wensen. Om dit contact vlekkeloos te laten verlopen, dient de beheerder net als de eigenaar op de hoogte te worden gehouden van reserveringen. Iedere eigenaar en beheerder behoort vóór aanvang van de samenwerking met een verhuurorganisatie een uitgebreid informatiepakket te ontvangen met nuttige informatie omtrent het beheren van een vakantiewoning. Daarnaast stellen veel professionele organisaties diverse formulieren beschikbaar. Denk hierbij aan een huisreglement en energieformulieren. Deze zitten vaak bijgesloten in het informatiepakket of zijn te downloaden via de persoonlijke huispagina. Veel verhuurorganisaties hebben een huisreglement in verschillende talen, dat vooraf aan de beheerder wordt gestuurd. Als het huisreglement onderdeel is van de map met toeristische informatie, besteedt de gast hier ongetwijfeld aandacht aan. In het huisreglement staan niet alleen de standaard huisregels voor de gast, maar is ook ruimte voor andere nuttige informatie, zoals telefoonnummers van politie en huisarts. Zo weet de gast altijd waar hij of zij terecht kan. 

Juridische QuickScan koop- en (ver)huurovereenkomst
Het is erg belangrijk om te beseffen wat voor overeenkomst u daadwerkelijk afsluit. Iedereen wordt altijd gewaarschuwd voor de kleine lettertjes, maar voordat het contract wordt ondertekend, moet al duidelijk zijn wat eventuele addertjes onder het gras zijn. Een civielrechtelijke procedure om uw contract te laten ontbinden is een kostbare aangelegenheid en dan moet u ook nog maar eens in uw gelijk worden gesteld door de rechter. Het regent klachten bij Mondi omdat de verhuurorganisatie (meestal gaat het hier om langdurige wurgovereenkomsten op vakantieparken) meer invloed kan uitoefenen dan bijvoorbeeld een Vereniging van Eigenaren. Gelukkig zijn er veel positieve uitzonderingen, maar het mag voor de juridisch eigenaar geen gokje zijn om met een bonafide of malafide partij in zee te gaan.

Mondi adviseert daarnaast de huurovereenkomst goed te laten controleren. Discussies achteraf zijn bijna altijd te voorkomen door vooraf goede afspraken te maken op papier. Deze afspraken moeten uiteraard wel voldoen aan de wetten en regels die van toepassing zijn. Deze verschillen per land of zelfs per regio.
Bent u lid van Mondi, laat dan de koop- en (ver)huurovereenkomst juridisch toetsen voordat u voor akkoord uw handtekening(en) plaatst. Voor de (voorlopige) koopovereenkomst kunt u dan gebruik maken van de juridische QuickScan. Ook voor de (ver)huurovereenkomst maakt Mondi vaste prijsafspraken met een advocaat. Dit geldt voor alle landen en is op aanvraag via het contactformulier.

Toeristische informatie
Niet alleen de beheerder zorgt dat een gast het naar zijn zin heeft in uw tweede huis. U kunt daar zelf ook aan bijdragen door te zorgen dat er in het vakantiehuis toeristische informatie aanwezig is. Gasten waarderen ook tips als: waar worden de lekkerste broodjes gebakken, welke winkel verkoopt de leukste souvenirs? In de loop der tijd heeft u vast een aantal favoriete plekjes gevonden. Waar zou u stoppen voor een schitterend uitzicht of een romantische picknick? Misschien is het mogelijk een rondleiding door de plaatselijke wijnboerderij te maken, of kunnen kinderen bij de boer ponyrijden of fruit plukken. Neem onderweg folders en informatie mee, deze kunt u verwerken in een mooie map of plakboek. Zo kunnen gasten op de eerste dag de omgeving al leren kennen.

SchoonmaakTevredenheid meten
Tevreden gasten in het vakantiehuis zullen wellicht nog eens terugkomen, of in ieder geval hun positieve ervaringen delen met vrienden. Een belangrijke informatiebron van tevredenheid vormen gastenboeken, waarin gasten hun ervaringen kunnen noteren. Hierin vindt u vaak heel wat nuttige tips. Via een tevredenheidsenquête na afloop van het verblijf is ook veel informatie te achterhalen. Op die manier kunt u niet alleen zien hoe gasten uw huis hebben ervaren, maar ook hoe de service van de organisatie is geweest. Denk bijvoorbeeld aan gebruiksvriendelijkheid van de website, maar ook de kwaliteit van de bedden en het sanitair. Zeker wanneer een aantal gasten de enquête voor uw huis heeft ingevuld, krijgt u een goed beeld van de punten die wat extra aandacht vragen. Sommige verhuurorganisaties adviseren u regelmatig op verschillende onderdelen middels een persoonlijk huisbezoek en een nieuwsbrief naar huiseigenaar en beheerder.

Verantwoordelijkheid
Zo ziet u dat u niet de enige bent die verantwoordelijkheden heeft voor het slagen van een vakantie in uw tweede huis. Samen met de verhuurorganisatie, de beheerder, maar ook met de gast zelf, zorgt u ervoor dat het huis en de faciliteiten niet alleen veilig zijn, maar ook op een juiste manier gebruikt worden. Wanneer er duidelijke informatie wordt verstrekt, kunnen er vrijwel geen misverstanden ontstaan en kan iedereen na zijn vakantie terugkijken op een geweldig verblijf in een prachtig vakantiehuis.
Second opinion geprognotiseerde rendementsberekening
Speciaal voor haar leden biedt Mondi kosteloos een second opinion aan als het gaat om de controle van een geprognotiseerd rendement voordat een recreatiewoning of tweede huis voor verhuur wordt aangeschaft. Vraag altijd naar berekeningen op papier of laat deze per e-mail toesturen. Wilt u als lid gebruik maken van deze dienst, maak dit dan kenbaar via het contactformulier o.v.v. 'controle rendementsberekening'. Omschrijf beknopt de situatie.    

Mondi maakt hierbij mede gebruik van gerenommeerde verhuurorganisaties die er geen enkel belang bij hebben om valse verwachtingen te wekken.

Het laatste nieuws over Verhuur:

Nieuws

Gezocht voor informatief artikel in landelijke krant

Mondi krijgt regelmatig verzoeken om een interview van de Nederlandse en Vlaamse pers. Daarnaast levert Mondi aan de media objectieve informatie aan over de marktontwikkelingen en tips voor aspirant-kopers van een (tweede) huis of vastgoedbelegging. Uiteraard is het van belang dat ook consumenten zich uiten. Persoonlijke ervaringen zijn erg belangrijk.
lees verder

Nieuws

Huurinkomsten en belasting in Oostenrijk

Een tweede huis in Oostenrijk blijft ongekend populair. De meeste aspirant-kopers zien de aanschaf van een chalet of appartement niet alleen als een alternatieve manier om te beleggen, maar zeker ook om er zelf af en toe van te kunnen genieten. Maar wat zijn nu de fiscale consequenties bij verhuur van uw eigen woning? Mondi vroeg Valentijn Hubers namens Alpendreams om een reactie:
lees verder

Nieuws

Handboek: Wonen en kopen in Frankrijk

De compleet herziene editie 2018 van het handboek ‘Wonen en kopen in Frankrijk' is een onmisbaar juridisch, fiscaal en financieel naslagwerk voor degenen die zich in Frankrijk willen vestigen of in Frankrijk onroerend goed willen (ver)kopen, (ver)huren of (ver)bouwen.
lees verder

Nieuws

Bloggers, vloggers en schrijvers gezocht

Het bereik van Mondi via haar website is groot voor de nichemarkt waarin de belangenorganisatie actief is. In 2018 bezochten maar liefst 523.407 bezoekers de website van Mondi. Vanaf 2001 heeft Mondi een uitgebreid internationaal netwerk opgebouwd, maar de redactie staat altijd open voor (ervarings)deskundigen die kennis en ervaring via het platform van Mondi willen delen.
lees verder

Nieuws

Starten van een zaak in Spanje

Onmisbaar informatie-handboek met juridische, fiscale en sociale verzekeringsaspecten bij het starten van een zaak in Spanje/oprichting van een vennootschap. Dit handboek is een absolute must voor iedereen die een onderneming wil starten in Spanje. Waar krijgt u allemaal mee te maken en wat komt er bij kijken als u in Spanje een bedrijf wil beginnen?
lees verder

Nieuws

Financieren van onroerend goed in Oostenrijk

Mondi ontvangt regelmatig vragen over het afsluiten van een hypotheek in Oostenrijk bij aanschaf van een appartement of chalet. Het klinkt misschien vreemd, maar met een financiering op een vastgoedbelegging verhoogt de investeerder zijn rendement op het eigen geïnvesteerde vermogen. Onderaan dit artikel publiceert Mondi voor leden in een afgeschermde omgeving twee voorbeelden van indicatieve rekenmodellen van een aankoop- en exploitatiebegroting met een geprognotiseerde rendementsberekening.
lees verder

Nieuws

Verhuren van uw huis in Frankrijk

Steeds meer vakantiegangers kiezen ervoor om tijdens de vakantieperiode een woning te huren in plaats van een dure hotelkamer te boeken. En dit is goed nieuws voor de juridisch eigenaar van een tweede, derde, of inmiddels de zoveelste woning. Tenminste, als deze woning is aangekocht als belegging voor het verhuurrendement.
lees verder

Nieuws

Wonen en kopen in Portugal

De dertiende herziene druk 2019/2020 van het onroerend goed handboek ‘Wonen en kopen in Portugal' is verschenen. Dit naslagwerk is een een onmisbaar juridisch, fiscaal en financieel naslagwerk voor degenen die zich in Portugal willen vestigen of in Portugal onroerend goed willen (ver)kopen, (ver)huren of (ver)bouwen.
lees verder

Nieuws

Wonen en kopen in Oostenrijk

Onlangs is de zesde druk verschenen van het handboek ‘Wonen en kopen in Oostenrijk'. Dit informatie-handboek met juridische, fiscale, financiële en praktische aspecten bij vestiging, aankoop en bezit van onroerend goed in Oostenrijk is onmisbaar als u vastgoed in Oostenrijk koop, bezit of verkoopt. Uit onderzoek van Mondi blijkt dat bijna 90 procent van de kopers van een woning in Oostenrijk dit doet vanuit beleggingsoogpunt. Ook dan is een goede voorbereiding essentieel.
lees verder

Vraag en Antwoord

01-05-2017 Roger Verhoest (Managing Director bij Investline bvba):
"De strijd tegen illegale (lees: commerciële verhuur op korte termijn) in Spanje gaat onverminderd voort, vooral ten gevolge van de vele verhuringen via Airbnb. Daarom werden in diverse deelstaten van Spanje strengere maatregelen getroffen om de illegale verhuur aan toeristen aan banden te leggen. Hoe zit het met de huidige wetgeving in de Canarische Eilanden op dit ogenblik?"

Log in om een antwoord te plaatsen

inloggen sluiten

Log in of registreer u gratis om een vraag te plaatsen of een reactie achter te laten.
Antwoorden op vragen zijn uitsluitend door leden te raadplegen.


inloggen / registreren

Meld u aan voor de Mondi nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van praktische waardevolle informatie en actuele ontwikkelingen.
Laat u inspireren door reportages: objectief, informatief en betrouwbaar.

De nieuwsbrief wordt ongeveer 1 x per week verstuurd
Een moment geduld...
Als respons van de website uit blijft,
neem dan contact met ons op.

Contact Sluiten