HomeOver onsLidmaatschapAdviesScan Landendossiers Nieuws Thema's BeoordelingenWebwinkelContact

Van bezoeker tot boeker

Internet is ideaal voor de boeker, maar hoe valt uw woning op tussen het enorme aanbod? Een korte introductie internetmarketing.

november 2009 | tip van de maand

Wie een vakantiehuis boekt doet dit vaak via internet. Internet is tenslotte het ideale medium voor prijsvergelijkingen en het aanbod is groot. Ideaal voor de boeker, maar hoe valt uw woning op tussen het enorme aanbod? Een korte introductie in internetmarketing.

Bij internetmarketing gaat het om 'Google ranking', krachtige presentaties en een 'call to action'. De vakantiehuizenmarkt is geen gemakkelijke branche om als particulier bovenaan de zoekmachines te eindigen. Veel professionele verhuurorganisaties hebben grote marketingbudgetten die ervoor moeten zorgen dat zij bovenaan in de zoekresultaten komen te staan, de zogenaamde Google ranking. Aan zoekmachinemarketing wordt een groot deel van hun budget uitgegeven. Een andere en eenvoudigere manier om ervoor te zorgen dat u gevonden wordt is om u aan te sluiten bij websites die al een groot bereik hebben. U kunt er bijvoorbeeld voor kiezen om uw vakantiewoning te plaatsen op www.marktplaats.nl of www.speurders.nl of om een eigen presentatie aan te maken op www.ParticuliereVakantiehuizen.nl van D-reizen. Deze sites hebben een sterke naam en trekken met hun websites veel bezoekers.

Goud
Wanneer uw site veel bezoekers trekt dan betekent dit niet automatisch dat de boekingen vanzelf binnen stromen. Om dit te bereiken moet nog het een en ander gebeuren. De volledigheid van de beschrijvingen en de kwaliteit van uw foto’s kunnen het verschil maken tussen geen of tientallen boekingen. Een website die volledig is, persoonlijk oogt en betrouwbaar overkomt, ontvangt eerder boekingen dan een website die slechts een summier beeld geeft van het vakantiehuis.

Sfeer
Hoe beter gasten een voorstelling kunnen maken van hun verblijf des te sneller ze geneigd zijn om te boeken. Mensen zijn visueel ingesteld en uit diverse internetonderzoeken blijkt dat bezoekers eerst de foto’s van het vakantiehuis bekijken en op basis daarvan besluiten of ze doorlezen of de presentatie verlaten. Ook de hoeveelheid foto’s is belangrijk. Uw gasten willen zich een compleet beeld vormen; hoe ziet de keuken eruit, wat voor bedden staan er in de slaapkamers, is het een gezellige woonkamer en hoe modern is de badkamer? Vergeet daarbij niet de rol van het exterieur en de nabije omgeving. Foto’s bepalen de sfeer van de site en vertellen ook iets over de inhoud.

Tips:
  • Zet onder uw foto altijd een korte tekstomschrijving waarin u op een leuke, unieke manier de foto toelicht. Uit onderzoek blijkt dat de teksten in of direct onder een foto door bijna iedereen aandachtig worden gelezen.
  • Neem ook een foto van uzelf of uw gezin op in uw presentatie. Dit wekt vertrouwen en geeft uw presentatie een persoonlijk en authentiek karakter.
  • Neem een plattegrond op van uw vakantiehuis. Op het internet zijn diverse gratis tools te vinden waarmee u een plattegrond kunt maken.
Eerlijk
Op basis van de informatie die u op uw website verstrekt, moeten bezoekers een keuze maken. Hoe uitgebreider u de faciliteiten van uw woning beschrijft hoe beter uw bezoekers zich een voorstelling kunnen maken van hun verblijf. Is er een magnetron, een vaatwasser, is het een kindvriendelijk vakantiehuis enzovoort. Hoe gedetailleerder de beschrijving des te minder vragen u zult ontvangen en des te sneller zullen uw bezoekers overgaan tot het maken van een boeking. Wees ook eerlijk in de presentatieteksten. Op het moment dat u een minpunt noemt, komen de voordelen sterk en betrouwbaar over.

Schrijven voor een website vraagt ook een andere aanpak dan voor een papieren editie. Het lezen van een tekst op een beeldscherm duurt circa vijfentwintig procent langer dan het lezen van dezelfde tekst op papier. Beeldschermteksten dienen daarom kort en bondig te zijn. Verdeel de tekst in duidelijke alinea’s met duidelijke tussenkoppen zodat het beter leesbaar wordt.

Communiceren
De meeste websites zijn vaak nogal afstandelijk en zakelijk. Maar waarom? Maak het persoonlijk, toon een foto van uzelf of uw gezin. Vertel waarom u ‘verliefd’ bent geworden op deze streek en waarom het vakantiehuis zo geweldig is om in te verblijven. Vertel uw persoonlijke verhaal, hoe de verbouwing is gegaan en hoe andere gasten het vinden. Het zakelijke karakter verdwijnt als sneeuw voor de zon en bezoekers zullen ook eerder geneigd zijn om contact op te nemen. Ze weten tenslotte met wie ze communiceren.

Het laatste belangrijke element van internetmarketing is de ‘call to action’. Schrijf (in de presentatieteksten) toe naar contact of vraag om de boeking. Vertel wat een bezoeker moet doen. Internet is een ‘doe medium’. Dit betekent dat er op iedere pagina iets te klikken moet zijn. Dus als u op een mooie pagina heeft beschreven hoe prachtig de nabije omgeving is rondom uw vakantiehuis, dan sluit u die tekst af met een ‘call to action’: "Ziet u zichzelf ook al genieten van dit prachtige uitzicht? Kijk dan nu of uw gewenste periode nog beschikbaar is?"

Bron: Martin van Kranenburg, verbonden aan Micazu.nl

Themapagina  
Themapagina: verhuur Meer informatie over verhuur in verschillende landen leest u op de themapagina: Verhuur

Vorige tips van de maand:

2011: januari februari maart april mei juni juli augustus september oktober november december
2010: januari februari maart april mei juni juli augustus september oktober november december
2009: januari februari maart april mei juni juli augustus september oktober november december
2008: januari februari maart april mei juni juli augustus september oktober november december

Mondi is een onafhankelijke belangenorganisatie die opkomt voor de collectieve belangen van haar leden en die hen voorziet van preventieve informatie om succesvol een woning in het buitenland aan te schaffen. Met een lidmaatschap van Mondi kunt u onbeperkt vragen stellen over alles wat te maken heeft met de aanschaf en bezit van buitenlands vastgoed. De investering hebt u zo terugverdiend. Met Mondi next nieuws blijft u op de hoogte van de meest relevante ontwikkelingen.



Facebook Twitter LinkedIn YouTube Andere share mogelijkheden

Geschreven door Rob Smulders
Datum: 11-11-2009

Terug naar overzicht

Lid worden van Mondi: verstandige keuze!

De oorsprong begint in 2001, maar sinds 2005 ligt de focus van Mondi als belangenorganisatie vooral op het preventief informeren van aspirant-kopers en eigenaren van een woning in het buitenland. Mondi beschikt over een schat aan deskundige informatie, ervaringen, een deskundig netwerk en heeft toegang tot waardevolle bronnen om tot een objectief, informatief en betrouwbaar oordeel te komen.

Leden kunnen onbeperkt vragen stellen onderaan de pagina van het landendossier of themapagina naar keuze.

Mondi lidmaatschap Plus of Premium
Snel online geregeld!


Criteria Mondi Professional kwaliteitslabel en het Mondi Approved keurmerk

Meld u aan voor de Mondi nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van praktische waardevolle informatie en actuele ontwikkelingen.
Laat u inspireren door reportages: objectief, informatief en betrouwbaar.

De nieuwsbrief wordt ongeveer 1 x per week verstuurd
Een moment geduld...
Als respons van de website uit blijft,
neem dan contact met ons op.

Contact Sluiten