HomeOver onsLidmaatschapAdviesScan Landendossiers Nieuws Thema's BeoordelingenWebwinkelContact

Kassa en spiering

Kruisende energiebanen, de groeiende voorraad aan anekdotes, de stralende lach van de gastvrouw, wat de reden ook is, veel van onze gasten gaan met een big smile weer naar huis.

Column: Pelgrimsroute in Cataluna


De casa rural van het gezin Van Asselt is klaar voor een nieuw seizoen en in het dorp wordt weer veel georganiseerd om toeristen te vermaken. Cambrils bleek ook present op de ANWB Lentedagen in Amsterdam met Montbrió Belvedere in hun folder. Tel daar de aanwezigheid op boekingssites en sponsoring van de atletiekclub bij op en de olievlek kan zich gaan verspreiden. Een trouwpartij uit het eigen dorp staat al genoteerd!

"Stug volhouden, de aanhouder wint, zeker hier. En ziedaar, een in januari 2011 door de provincie toegezegde subsidie van 7.300 euro voor het starten van een casa rural is binnen. Een kaasschaafoperatie, beter gezegd een kaasmes, was hier al over heengegaan en het bedrag staat in geen verhouding tot onze investeringen in de masia. Het bedrag verbleekt helaas ook bij de subsidies die geen van alle werden verzilverd, met allerlei overheidsexcuses, waarvan de fraaiste wel waren “geo”-thermische energie is geen thermische energie tot en met, “u heeft al een subsidie aangevraagd”. En wij wisten natuurlijk niet waar de enveloppe ingeleverd had moeten worden, zeg maar de spiering om een haring te vangen, een aardige zegswijze, die best zou aanslaan bij de gemeente in dit vissersdorp, wat niet geldt voor de kaasschaaf trouwens.


Promotie
Ook dit jaar heeft Cambrils weer veel georganiseerd om toeristen te vermaken. Van triatlon tot zeilregatta’s, van Catalaanse folklore tot goede muziekensembles van over de grens en een tapas-route haast voor niets. Cambrils bleek ook present op de ANWB Lentedagen in Amsterdam, en Montbrió Belvedere staat in hun folder. Maar helaas lijkt deze regio meer bekend te zijn om zijn mooie campings dan om onze rustgevende casa rural. We zullen zien.

Seizoen gestart
Wij leren nu dat boekingssites of bemiddelaars zeer verschillend reageren op tegenvallende boekingen in heel Catalonië. Een zekere boekingssite verzoekt ons om de prijzen te verlagen maar initieert zelf ook kortingen, helaas zonder overleg en zonder naar hun eigen aanbod te kijken. Waarom alleen vlucht plus logies, en dan nog voor een hele week, en ook niet vliegen op de dichtbij gelegen luchthavenreus maar op Barcelona? Veel van onze gasten uit België en Nederland komen met de eigen auto en kunnen via deze site dus niet terecht. Jammer.
Ook bij een goede bezetting is het door het maximum van veertien bedden, de beperking voor een casa rural van de Catalaanse overheid, een hele opgaaf om een rendement te behalen. Een businessplan? Het is tasten in het donker.

De glimlach van een klant
Kruisende energiebanen, de groeiende voorraad aan anekdotes, de stralende lach van de gastvrouw, wat de reden ook is, veel van onze gasten gaan met een big smile weer naar huis. Van de Spaanse gasten dachten we dat het was omdat ze eindelijk konden vertrekken, maar we hebben geleerd dat onze nieuwe landgenoten lijken op onze asiel-cavia die toenadering beantwoordt met een sprong in zijn hok, vanwege een moeilijke jeugd. Bij het afscheid echter blijkt veelal dat ze, de Spanjaarden, het best naar hun zin hebben gehad. En onze roep gaat snel, de eerste aanvraag voor een trouwpartij uit ons eigen dorp is binnen!

Marketing diversificatie

Het moest er toch van komen, de kleine atletiekclub van onze dochter, die traint op een atletiekbaan met grote ambities, heeft vanaf midden april het logo van Mas Montbrió Belvedere op de 15 dames-sweatshirts. De club heet nu Atletismo Cambrils Montbrió Belvedere. Mooi hoor. Maar wat te doen met de sponsor van vorig jaar die op de shirtjes staat? Na een jaar sponsoring kan je die toch niet weggooien? “Tziss is Espeen” (Dit is Spanje), dus het is een combinatie geworden, dan maar shirt en sweatshirt verschillend bedrukt en de oude sponsor doet nog een duit in het zakje. En ook op z’n Catalaans, de zucht van de textieldrukker die verzuchtte, zeker uit Nederland? Maar 15 sweaters, waarom eigenlijk niet? Ook hier blijven wij volhouden, Nederlanders in den vreemde.

Anekdote tot slot
Visitekaartjes zonder telefoonnummer komen hier nogal eens voor. Maar de overtreffende trap is de gemeentesticker aangeplakt bij masculiene activiteitencentra (fitness, sportkantine) met het verzoek om zonder angst huiselijk geweld te melden bij het telefonisch meldpunt: “het kan ook anoniem”. De sticker vermeldt geen telefoonnummer… Hoe zit dat eigenlijk met de folder van Cambrils die zij uitdeelden op de Lentedagen? Toch eens kijken." 

Deze column is geschreven door Mark van Asselt.

Deel 1: Het begin
Deel 2: De Aanloop
Deel 3: Romantiek met randvoorwaarden
Deel 4: Een overvloedige natuur
Deel 5: Hindernissen en water
Deel 6: 'Bezint eer ge begint'
Deel 7: Spaanse ambtenarij
Deel 8: Gedeelde verantwoordelijkheid
Deel 9: Aan het werk herkent men de vakman
Deel 10: De helling wordt steiler
Deel 11: Het einde der dagen
Deel 12: Tweede olijfoogst en grote stappen
Deel 13: Kafka of een cursus communiceren
Deel 14: Showstoppers Fecsa
Deel 15: Vertrouw op je reis, wandel maar door 
Deel 16: Spanje: Land van vergunningen 
Deel 17: Halverwege op onze pelgrimsroute 
Deel 18: Afrika begint onder de Pyreneën 
Deel 19: Het domino-effect 
Deel 20: In het zicht van de haven 
Deel 21: De ziel gaat te voet
Deel 22: Fluiten in het donker
Deel 23: Met blijdschap geven wij kennis
Deel 24: We heffen het glas
Deel 25: Voortschrijdend inzicht: Fiesta op zijn Spaans
Deel 26: Nieuws onder de Mediterrane zon
Deel 27: Onbekende horizon
Deel 28: Spanje en Europa
Deel 29: Van spectaculaire oogst tot onafhankelijk Catalonië
Deel 30: Meer duidelijkheid maakt meer vrienden
Deel 31: Fiesta Bandera 
Deel 32: De laatste bouwvakker 
Deel 33: Gaandeweg meer begrip 
Deel 34: Je zal hier maar wonen!
Deel 35: Nog niet helemaal gewend in Spanje
Deel 36: Een sublieme plek 
Deel 37: Niet alleen in discussie met de overheid 
Deel 38: Groentetuin en ruileconomie 
Deel 39: Onze eigen Camino de Santiago 
Deel 40: Leercurve in de hotellerie 
Deel 41: Trouwen tussen de olijfbomen
Deel 42: Inburgering in onvoorspelbaar Spanje
Deel 43: Smart Cambrils
Deel 44: Kassa en spiering
Deel 45: Kan niet waar zijn!
Deel 46: Seizoensarbeid in Cataluna
Deel 47: Toch een beetje thuis
Deel 48: Terugblikken en vooruitkijken
Deel 49: Alsof de duvel ermee speelt
Deel 50: Charmed by your presence
Deel 51: Spanje is een belastingparadijs voor ingezetenen
Deel 52: Lokale gewoontes
Deel 53: Cambrils in oorspronkelijke staat 
Deel 54: Mooie erkenning voor Bed & Breakfast in Cambrils 


Facebook Twitter LinkedIn YouTube Andere share mogelijkheden

Geschreven door Rob Smulders
Datum: 03-05-2015

Terug naar overzicht

Lid worden van Mondi: verstandige keuze!

De oorsprong begint in 2001, maar sinds 2005 ligt de focus van Mondi als belangenorganisatie vooral op het preventief informeren van aspirant-kopers en eigenaren van een woning in het buitenland. Mondi beschikt over een schat aan deskundige informatie, ervaringen, een deskundig netwerk en heeft toegang tot waardevolle bronnen om tot een objectief, informatief en betrouwbaar oordeel te komen.

Leden kunnen onbeperkt vragen stellen onderaan de pagina van het landendossier of themapagina naar keuze.

Mondi lidmaatschap Plus of Premium
Snel online geregeld!


Criteria Mondi Professional kwaliteitslabel en het Mondi Approved keurmerk

Meld u aan voor de Mondi nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van praktische waardevolle informatie en actuele ontwikkelingen.
Laat u inspireren door reportages: objectief, informatief en betrouwbaar.

De nieuwsbrief wordt ongeveer 1 x per week verstuurd
Een moment geduld...
Als respons van de website uit blijft,
neem dan contact met ons op.

Contact Sluiten