HomeOver onsLidmaatschapAdviesScan Landendossiers Nieuws Thema's BeoordelingenWebwinkelContact

Alsof de duvel ermee speelt

Maar de overeenkomst veroorzaakt bij de Catalanen en Spanjaarden nogal wat consternatie, tot en met beschuldiging van misbruik van onze positie als verhuurder.

Column: Pelgrimsroute in Cataluna


Inmiddels weten vakantiegangers, rustzoekers, bruiloftsgasten en Catalaanse families in alle jaargetijden Mas Montbrió Belvédère van de familie Van Asselt te vinden. Buiten het hoogseizoen leent een bezoek aan de masia zich uitstekend voor een sfeervolle familiebijeenkomst of een gezamenlijke olijvenpluk. Het is ook de tijd om toekomstige bruidsparen kennis te laten maken met de bijzondere locatie.


"De Catalanen zijn graag bij elkaar met de feestdagen, en dus was de masia met de feestdagen weer mooi verhuurd. Dit keer waagden wij het erop, wij zouden drie dagen skiën in Andorra, relatief dichtbij, drie uur met de auto. En het huis in handen laten van de huurders. Vorige keren was het goed gegaan, dus waarom niet deze keer? Dus niet. De tweede dag een telefoontje dat het water op was, wat betekent dat de reservoirs van totaal zesduizend liter niet werden gevuld uit onze bron. Doordat onze oorspronkelijke loodgieter niet meer beschikbaar is, stond helaas de ingeroepen loodgieter met de handen in het haar, de installaties zijn nogal gecompliceerd. Tot Van Asselt senior een helder moment kreeg, had hij de tijdklok soms uitgezet toen het zo onweerde daags voor ons vertrek? Ervaring is de optelsom van fouten, maar dit soort missers? 
 

De kruik gaat net zo lang te water…
Midden december werd een vermoeden realiteit. De ‘bank’ van het dorp, de spaarbank van de Cooperativa Agricultura sloot zijn deuren, het geld was op. Eigenlijk is het ook geen bank, maar een financiële activiteit binnen de coöperatie, voor leden, en inmiddels het hele dorp. Maar banken staan onder financieel toezicht, een coöperatie niet. Wij hadden drie jaar geleden de boeken al eens mogen inzien bij een lid van de junta (het bestuur) en wij konden er geen wijs uit, ondanks een achtergrond in het bankwezen. Hypothecaire leningen waren verstrekt zonder dat de hypotheken waren vastgelegd, en de exploitatie van de coöperatie leek ook niet erg winstgevend. Het betreffende junta lid was echter een roepende in de woestijn.

Voor ons lijkt de schade beperkt, de eerste 350 kilo citroenen ingeleverd in november en uit te betalen in januari, is waarschijnlijk verloren. Maar wat te denken van alle boeren die net hun olijfoogst van 2015 ingebracht hebben en pas in mei/ juni betaald krijgen? Pensioentrekkers, scholen, iedereen heeft een (spaar)rekening bij de coöperatieve ‘bank’. Een noodplan dat de kern van het faillissement aanpakt, bijvoorbeeld door een accountant eens naar de rekening te laten kijken, zal wel stranden in het net van verstrengelde belangen. Immigranten opgepast dus, bankier bij een echte bank (tenzij u geld leent natuurlijk …).

Snoeien en besparen

De oogst van 6.500 kilo olijven eind 2015 was een tegenvaller. We besloten daarom zelf maar eens te snoeien om kosten te besparen. Vorig jaar kwam onze specialist pas in april snoeien, volgens de boekjes te laat. Wij hadden toen al de indruk dat zijn medewerker er weinig kaas van had gegeten, dus de 3 euro per boom wilden wij dit jaar maar eens aan de uren van onze assistent-tuinman uitgeven. De investering in een knappe kettingzaag van semiprofessionele kwaliteit was de kost die voor de baat uitgaat. Als het plan van de socialisten om het minimumloon te verdubbelen, van 670 naar 1.370 euro per maand, ons plan maar niet doet zinken. Tot zover is het goed gegaan, leuk werk, en voorbeelden te over bij de buren, en met enige stadse logica lijkt er wel uit te komen. Een Amsterdammer redt zich overal zo leer ik onze kinderen, iets zullen ze toch wel hebben meegekregen van hun vader.

Contract en cultuur
Bij de verhuur van de masia voor een huwelijksfeest bijvoorbeeld hanteren we een huur-verhuur overeenkomst. Het betreft een duur huis met grote installaties en onze ervaring is dat de uitdrukking gebruiken en gedragen als een ‘goed huisvader’ cultuurbepaald is. Maar de overeenkomst veroorzaakt bij de Catalanen en Spanjaarden nogal wat consternatie, tot en met beschuldiging van misbruik van onze positie als verhuurder. We hebben geleerd dat als zaken concreet worden, door het tekenen van een huurovereenkomst of zelfs de aanbetaling, er redelijk wordt gesteigerd en mensen in de auto stappen. Een van de steigerende contracten wenste in een gesprek de hem onwelgevallige bepalingen te herzien. Naar ons idee in zijn nadeel, maar blijkbaar is de perceptie belangrijker dan de werkelijke inhoud.

Sneeuwwit in Cambrils
De onblusbare energie van de echtgenote leidde tot een nieuw probeersel; een modeshow van trouwjurken voor de huwelijkskandidates, die dan tegelijk kennis maken met onze finca. Modellen worden ingehuurd, want moeder noch dochter Van Asselt ambiëren een catwalk in het wit. Het was wel opmerkelijk moet ik zeggen, het bleken twee bruidsjurken te zijn, vintage zeg maar, nog net geen Emmaus jurken, en het accent lag geheel op de make-up. Een long shot voor ons, want wij hadden weinig gelegenheid om met de verloofden te praten en ze te overtuigen het trouwfeest bij ons te boeken. En het ging weer op zijn catalanas: de hoofdpersoon, de maquilliste kwam een uurtje te laat, om 16.55 uur, terwijl de show om 17.00 uur begon. Maar goed, de organisatie zelf kwam ook anderhalf uur later dan afgesproken, want de twee olijftakjes die ze hadden opgehangen waren blijkbaar voldoende decoratie. Wel hadden ze een kilo of vijf aan citroenen gevraagd voor de decoratie. Ik plukken, borstelen (zoals ze in de winkel liggen komen ze echt niet van de bomen) en aan het slot bood ik aan dat ze wel wat mee konden nemen. Bleken ze alles, tot de laatste citroen te hebben meegenomen! Ik had ze een plastic tasje gegeven, maar ze bleken het in een kratje te hebben ingepakt. Ze vroegen nog net niet of wij het even in de auto wilden zetten." 


Deze column is geschreven door Mark van Asselt.

Deel 1: Het begin
Deel 2: De Aanloop
Deel 3: Romantiek met randvoorwaarden
Deel 4: Een overvloedige natuur
Deel 5: Hindernissen en water
Deel 6: 'Bezint eer ge begint'
Deel 7: Spaanse ambtenarij
Deel 8: Gedeelde verantwoordelijkheid
Deel 9: Aan het werk herkent men de vakman
Deel 10: De helling wordt steiler
Deel 11: Het einde der dagen
Deel 12: Tweede olijfoogst en grote stappen
Deel 13: Kafka of een cursus communiceren
Deel 14: Showstoppers Fecsa
Deel 15: Vertrouw op je reis, wandel maar door 
Deel 16: Spanje: Land van vergunningen 
Deel 17: Halverwege op onze pelgrimsroute 
Deel 18: Afrika begint onder de Pyreneën 
Deel 19: Het domino-effect 
Deel 20: In het zicht van de haven 
Deel 21: De ziel gaat te voet
Deel 22: Fluiten in het donker
Deel 23: Met blijdschap geven wij kennis
Deel 24: We heffen het glas
Deel 25: Voortschrijdend inzicht: Fiesta op zijn Spaans
Deel 26: Nieuws onder de Mediterrane zon
Deel 27: Onbekende horizon
Deel 28: Spanje en Europa
Deel 29: Van spectaculaire oogst tot onafhankelijk Catalonië
Deel 30: Meer duidelijkheid maakt meer vrienden
Deel 31: Fiesta Bandera 
Deel 32: De laatste bouwvakker 
Deel 33: Gaandeweg meer begrip 
Deel 34: Je zal hier maar wonen!
Deel 35: Nog niet helemaal gewend in Spanje
Deel 36: Een sublieme plek 
Deel 37: Niet alleen in discussie met de overheid 
Deel 38: Groentetuin en ruileconomie 
Deel 39: Onze eigen Camino de Santiago 
Deel 40: Leercurve in de hotellerie 
Deel 41: Trouwen tussen de olijfbomen
Deel 42: Inburgering in onvoorspelbaar Spanje
Deel 43: Smart Cambrils
Deel 44: Kassa en spiering
Deel 45: Kan niet waar zijn!
Deel 46: Seizoensarbeid in Cataluna
Deel 47: Toch een beetje thuis
Deel 48: Terugblikken en vooruitkijken
Deel 49: Alsof de duvel ermee speelt
Deel 50: Charmed by your presence
Deel 51: Spanje is een belastingparadijs voor ingezetenen
Deel 52: Lokale gewoontes
Deel 53: Cambrils in oorspronkelijke staat 
Deel 54: Mooie erkenning voor Bed & Breakfast in Cambrils 
deze


Facebook Twitter LinkedIn YouTube Andere share mogelijkheden

Geschreven door Rob Smulders
Datum: 17-02-2016

Terug naar overzicht

Lid worden van Mondi: verstandige keuze!

De oorsprong begint in 2001, maar sinds 2005 ligt de focus van Mondi als belangenorganisatie vooral op het preventief informeren van aspirant-kopers en eigenaren van een woning in het buitenland. Mondi beschikt over een schat aan deskundige informatie, ervaringen, een deskundig netwerk en heeft toegang tot waardevolle bronnen om tot een objectief, informatief en betrouwbaar oordeel te komen.

Leden kunnen onbeperkt vragen stellen onderaan de pagina van het landendossier of themapagina naar keuze.

Mondi lidmaatschap Plus of Premium
Snel online geregeld!


Criteria Mondi Professional kwaliteitslabel en het Mondi Approved keurmerk

Meld u aan voor de Mondi nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van praktische waardevolle informatie en actuele ontwikkelingen.
Laat u inspireren door reportages: objectief, informatief en betrouwbaar.

De nieuwsbrief wordt ongeveer 1 x per week verstuurd
Een moment geduld...
Als respons van de website uit blijft,
neem dan contact met ons op.

Contact Sluiten