HomeOver MondiLidmaatschapAdviesScanNieuwsLandendossiersThema'sBeoordelingenWebwinkelContact

Heel gebruikelijk allemaal

De aanschaf van een (tweede) woning in het buitenland is een fantastische belevenis en als u tot een weloverwogen aankoopbeslissing bent gekomen, gaat u nog vele jaren van de woning genieten. Althans dat zou het moeten zijn en met de juiste begeleiding is dat ook zo. Door andere wetten, regels, gewoonten, cultuurverschillen en niet zelden een taalbarrière bent u grotendeels afhankelijk van advies van derden. Als een advies u twijfelachtig in de oren klinkt, volgt al snel de reactie: “O, maar dat is heel gebruikelijk hier!” Maar is dat wel zo?

Hieronder volgen drie voorbeelden met een reactie van Mondi in het rood.
Bij aankoop van een woning in het buitenland is het heel gebruikelijk;
  1. Om een deel van de aankoopsom zwart (ook al is het voor een wit geld) te betalen.
    Dit was ooit (toch weer heel wat jaren geleden) in een groot aantal landen niet ongebruikelijk, maar tegenwoordig zijn er weinig bonafide makelaars en projectontwikkelaars die klanten hiermee in verlegenheid brengen. Er zijn natuurlijk landen waar het nog steeds een nationale volkssport is om belasting te ontduiken. Met name (West)-Europeanen zijn in dit soort landen gewillige slachtoffers. Mocht u de verleiding niet kunnen weerstaan om toch een deel van de aankoopsom contant te betalen op welk moment dan ook, denk dan goed na over de mogelijke consequenties en of dat deel van de koopsom daadwerkelijk terecht komt bij de verkopende partij/de juridisch eigenaar als de makelaar bemiddelt in deze transactie, zonder kwitantie uiteraard.
    Raadpleeg ook de publicatie Onder de tafel uw tweede woning aan- of verkopen
  2. Om een advocaat in te schakelen.
    Dat klopt: in de meeste landen speelt de advocaat een belangrijke rol, zodat u van uw nachtrust kunt blijven genieten. Echter Mondi wil waarschuwen dat niet iedere advocaat vanuit uw belang handelt, zoals het wel hoort te zijn. In veel praktijkgevallen is er sprake van conflicterende situaties, omdat de advocaat in tegenstelling tot de makelaar, geen tegenstrijdige belangen mag dienen. Daarnaast blijkt ook weer uit de praktijk dat niet ieder persoon, die zich voor advocaat uitgeeft, daadwerkelijk advocaat of gekwalificeerd is.
  3. Dat u de volledige inventaris overneemt.
    Het komt inderdaad veel voor als het gaat om de verkoop van een tweede huis of als residenten remigreren. Het is echter niet vanzelfsprekend. Het is misschien gemakkelijk en voordelig, omdat u niet de complete inventaris opnieuw aan hoeft te schaffen. Maar besef ook dat ontruiming en transport van de inboedel voor de juridisch eigenaar tijd en geld kost. Neem dit mee in uw overweging tijdens het onderhandelingsproces.
Leugentje om bestwil
Wat kennelijk ook heel gebruikelijk is, is een leugentje om bestwil. Tijdens een antecedentenonderzoek, dat Mondi op verzoek van leden bijna dagelijks verricht, stuiten we frequent op leugens, onwaarheden of een beperkt deel van de waarheid. De routine leert dat als specifieke informatie op een website niet klopt en we dat verifiëren bij de ondernemer, al heel snel blijkt dat er sprake is van een vergissing en wordt beloofd dat de foutieve informatie aangepast wordt. Maar u kunt zich waarschijnlijk wel voorstellen dat niet iedere - aan de internationale vastgoed gerelateerde - ondernemer zit te wachten op de bemoeienis van Mondi, terwijl we natuurlijk enkel de belangen van onze leden vertegenwoordigen. Sommigen zien dat vanuit speculatief perspectief uiteraard totaal anders.
Mensen kunnen vaak nog wel leven met een leugentje om bestwil, maar waar ligt de grens als het gaat om misleiding, bedrog of oplichting? De grootste oplichters kunnen uitermate sympathiek zijn, want de kunst voor deze mensen is juist om eerst uw vertrouwen te winnen. En dat blijkt in de markt voor (tweede) huizen in het buitenland of de recreatiemarkt in Nederland nog kinderlijk eenvoudig te zijn.
Als belangenorganisatie begrijpen we er niets van: niemand wil een auto kopen van Beun de Haas, zakendoen met een oplichter, geopereerd worden door een nepchirurg of een medisch consult ontvangen van een kwakzalver. Toch wordt er gekocht bij illegale makelaars, ondanks dat er volop bemiddelaars in vastgoed zijn die wel de wetten, regels en voorschriften naleven in het buitenland.

Mondi is gestart in 2001 met het publiceren van artikelen maar beantwoordt sinds 2005 vragen als belangenorganisatie veelal met hulp van deskundigen. Inmiddels heeft Mondi veel kennis en ervaring opgedaan, waar leden hun voordeel weer mee kunnen doen zonder dat Mondi haar onafhankelijkheid verliest. Bij voorkeur voorzien we leden preventief van informatie, maar ook als het kwaad is geschied, bieden we als belangenorganisatie de helpende hand om eventuele schade te herstellen of om duidelijkheid te verschaffen over de (juridische) positie van het betreffende lid.
Meer Over Mondi

Check de feiten
Leg als lid van Mondi uw vragen voor in de vraag- en antwoordmodule onderaan de pagina van het landendossier van uw keuze. Ook al is het alleen maar om informatie te verifiëren.

Facebook Twitter LinkedIn YouTube Andere share mogelijkheden

Geschreven door Rob Smulders
Datum: 23-04-2019

Terug naar overzicht

Lid worden van Mondi: een juiste keuze!

Vanaf 2005 lag de focus van Mondi als belangenorganisatie vooral op het preventief informeren van aspirant-kopers van een woning in het buitenland. De trend van de laatste jaren is dat steeds meer leden persoonlijk door Mondi van advies willen worden voorzien. Met deze geheel nieuw ontwikkelde website kunnen we nog beter anticiperen op de behoeften van de leden en op maat diensten aanbieden om tot een succesvolle aankoop van vastgoed te komen. Mondi beschikt over een schat aan deskundige informatie, ervaringen en heeft toegang tot waardevolle bronnen om tot een objectief, informatief en betrouwbaar oordeel te komen.

alles over het lidmaatschap
Snel online geregeld!


Alles over het Mondi Approved keurmerk

Meld u aan voor de Mondi nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van praktische waardevolle informatie en actuele ontwikkelingen.
Laat u inspireren door reportages: objectief, informatief en betrouwbaar.

De nieuwsbrief wordt ongeveer 1 x per week verstuurd
Een moment geduld...
Als respons van de website uit blijft,
neem dan contact met ons op.

Contact Sluiten