HomeOver onsLidmaatschapAdviesScan Landendossiers Nieuws Thema's BeoordelingenWebwinkelContact

Meest voorkomende vragen van aspirant-kopers

U wordt geprikkeld door een mooie woning en wenst daar meer achtergrondinformatie over te ontvangen. U neemt contact op met de verkopende makelaar voor aanvullende gegevens. Na ontvangst van de door u gewenste gegevens bestudeert u alle informatie.

Vragen van redactie Mondi.
Antwoord Claus van Mierlo in het rood:

Claus van Mierlo is makelaar en eigenaar van Nicla Property Consultancy s.l.“U neemt contact op met de verkopende makelaar voor aanvullende gegevens.”
Welke aanvullende gegevens stuur jij toe?
Naast de brochure waar alle foto’s en beschrijving in staan, stuur ik, afhankelijk van waar de klant de info gevonden heeft, een link naar de info met aanvullende info zoals een video, een kaart met de exacte locatie etc. Verder krijgt men de IBI Redactie: Impuesto sobre Bienes Inmuebles, vergelijkbaar met de onroerendezaakbelasting in Nederland (OZB) en de onroerende voorheffing in België (OV) en als de woning in een comunidad ligt ook de servicekosten. Verder krijgt men in de e-mail allerlei links naar extra informatie op onze website, het e-book en de nieuwsbrief. Dit alles om de klant de weg te wijzen naar een goede voorbereiding.

“Als uw nieuwsgierigheid niet afneemt en de woning hoog op uw verlanglijstje staat, dan is het verstandig om een bezichtiging te plannen.”
Hoe ziet zo’n bezichtiging bij jou eruit en hoeveel tijd spendeer je gemiddeld aan een bezichtiging?
De duur van een bezichtiging is afhankelijk van de grootte van de woning. Gemiddeld duurt een bezichtiging van een appartement zo’n 15 minuten en een villa een uur. Uiteraard ligt het ook aan het aantal vragen dat de klanten hebben. Tijdens de bezichtiging vertel ik alles wat ik weet over de woning en wat deze te bieden heeft. Naast de woning komt ook de omgeving aan bod. 

Hoeveel woningen laat jij gemiddeld zien, los van de woning waar de grootste interesse naar uitgaat?
Ook dat is geheel afhankelijk van de klant. Sommigen hebben zich dusdanig goed voorbereid, dat ze vóór hun komst al een lijstje met referentienummers doorsturen van de woningen die ze willen bekijken. Als men meerdere dagen blijft, laat ik meestal eerst de woningen zien die de klant heeft uitgezocht om tijdens die bezichtigingen een goed beeld te krijgen van wat ze werkelijk zoeken en hoe hun woonwensen eruit zien. Uit de reacties is dat vaak beter op te maken dan dat zij dat per e-mail doorgeven. Vervolgens ga ik samen met de klant kijken wat er eventueel nog meer in aanmerking zou kunnen komen en dat bespreken we dan via foto’s en video’s voordat we daadwerkelijk in de auto stappen. Oftewel ik ga heel gericht te werk, waarbij de klant altijd centraal staat. Om voor hen het overzicht te bewaren, laat ik meestal niet meer dan 6 appartementen of maximaal 4 villa’s op één dag zien.

Hoe ziet in jouw ogen de ideale voorbereiding van een klant eruit?
Zoals hierboven aangegeven, verwijs ik iedereen naar de beschikbare informatie die ik reeds geschreven of geproduceerd heb in de vorm van een blog, live video, e-book, etc. Dan weet de klant eigenlijk zowat alles al of is het in elk geval duidelijk hoe de grote lijnen van een aankoopproces en wat daarbij komt kijken in elkaar zit. Verder kan men mij altijd mailen of bellen met aanvullende vragen. Het streven is, dat alles volledig duidelijk is voordat de klant naar Spanje komt. Dat werkt voor iedereen het prettigst omdat er dan geen tijd verloren gaat en we heel gericht te werk kunnen gaan. Dat resulteert in een snelle doorlooptijd en tevreden klanten. Uiteindelijk draait alles om vertrouwen. Dus als ik laat zien dat ik de klant in alles aan de hand kan meenemen en hen volledig begeleid, dan geeft dat rust en zodoende gaan klanten die met mij een afspraak hebben ook nooit ‘shoppen’ ook al zitten er nog zoveel collega’s rondom en op korte afstand van mijn kantoor.
Als u op de plaats van bestemming bent gearriveerd, dan gaat u de gewenste woning in het echt bekijken en dan komen de vragen vanzelf. Begrijp me dan ook niet verkeerd, want vragen staat vrij en het is zelfs heel goed dat u vragen stelt, zodat uw kennis wordt vergroot en u meer zekerheid krijgt over de woning die u wellicht wenst aan te kopen. Er zijn echter vragen die door acht van de tien potentiële kopers gesteld worden, maar waarvan de antwoorden eigenlijk geen bijdrage leveren aan de beeldvorming of algemene indruk van de woning, de locatie, de omgeving, et cetera. Met andere woorden: het voegt niets toe!
1 | Hoe lang staat de woning al te koop?
De doorlooptijd is afhankelijk van vele factoren. Zo heb je te maken met de locatie, de afmeting, de courantheid en de prijsstelling. Woningen in een lagere prijsklasse op een goede locatie worden over het algemeen sneller verkocht dan duurdere woningen op een locatie verder weg van bijvoorbeeld belangrijke voorzieningen. De vraagprijs is echter afgestemd op de marktwaarde en tot stand gekomen door berekening en taxatie op basis van vergelijkbare woningen die te koop staan of die onlangs verkocht zijn. De termijn dat een woning te koop staat, heeft derhalve geen invloed op de prijs daar de verkoper uiteraard ook op de hoogte is van de marktwaarde van zijn/haar woning. De ene verkoop duurt nu eenmaal langer dan de andere.
2 | Wat is de reden van verkoop?
Er zijn 1001 redenen te bedenken waarom een verkoper zijn/haar woning te koop aanbiedt. De een wil groter of juist kleiner gaan wonen, een ander wil verhuizen naar een andere woonplaats, een derde wil dichter bij kinderen en kleinkinderen wonen en de vierde wil of moet om gezondheidsredenen verhuizen. Wat de reden ook is…de uiteindelijke conclusie blijft dat de woning te koop wordt aangeboden. Voor een potentiële koper die op zoek is naar een woning, is dat het belangrijkste en dan zijn de privéomstandigheden van de verkoper niet interessant.
3 | Wat is de uiterste prijs?
Een makelaar naar de uiterste prijs vragen is net zoiets als een goochelaar vragen om een truc uit te leggen of een kok vragen naar zijn recept. Ja, ik weet dat er huizenverkopers zijn die antwoord op deze vraag geven. Sterker nog; ik ken mensen die zich makelaar noemen, die direct bij aankomst bij een woning ter bezichtiging al aangeven voor welke prijs de betreffende woning te koop is: “…de vraagprijs is 175.000 euro, maar als u 160.000 euro biedt, zal de verkoper dat bod aanvaarden…” Juist om dergelijke uitspraken mogen deze mensen zich geen makelaar noemen. Zij laten duidelijk blijken geen verstand van zaken te hebben en niet te weten waar ze mee bezig zijn. De verkopende makelaar werkt namelijk in eerste instantie voor de verkopende partij, van wie de makelaar de opdracht tot dienstverlening heeft en die hem/haar betaalt.

Het staat iedereen vrij om een bod uit te brengen op de gewenste woning en dat bod zal, mits het reëel is, met de verkoper besproken en vervolgens teruggekoppeld worden. Na afloop van de onderhandelingen is de uiterste prijs bekend alsmede de uiterlijke opleveringsdatum, de dag waarop u eigenaar wordt van uw eigen woning onder de Spaanse zon.

Claus van Mierlo is makelaar en eigenaar van Nicla Property Consultancy s.l.

Facebook Twitter LinkedIn YouTube Andere share mogelijkheden

Geschreven door Claus van Mierlo
Datum: 18-12-2017

Terug naar overzicht

Lid worden van Mondi: verstandige keuze!

De oorsprong begint in 2001, maar sinds 2005 ligt de focus van Mondi als belangenorganisatie vooral op het preventief informeren van aspirant-kopers en eigenaren van een woning in het buitenland. Mondi beschikt over een schat aan deskundige informatie, ervaringen, een deskundig netwerk en heeft toegang tot waardevolle bronnen om tot een objectief, informatief en betrouwbaar oordeel te komen.

Leden kunnen onbeperkt vragen stellen onderaan de pagina van het landendossier of themapagina naar keuze.

Mondi lidmaatschap Plus of Premium
Snel online geregeld!


Criteria Mondi Professional kwaliteitslabel en het Mondi Approved keurmerk

Meld u aan voor de Mondi nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van praktische waardevolle informatie en actuele ontwikkelingen.
Laat u inspireren door reportages: objectief, informatief en betrouwbaar.

De nieuwsbrief wordt ongeveer 1 x per week verstuurd
Een moment geduld...
Als respons van de website uit blijft,
neem dan contact met ons op.

Contact Sluiten