HomeOver onsLidmaatschapAdviesScan Landendossiers Nieuws Thema's BeoordelingenWebwinkelContact

Auto invoeren in Spanje

De auto meenemen naar het buitenland brengt vaak veel administratieve rompslomp met zich mee. Hier een beschrijving van de procedure in Spanje.

december 2009 | tip van de maand

Om de auto mee te nemen naar het buitenland, moet deze geregistreerd worden in het nieuwe woonland. Zelfs binnen de Europese Unie kan dit behoorlijk wat rompslomp met zich meebrengen. Gaat u naar Spanje en neemt u uw auto mee, dan moet deze in Spanje gekeurd en nagemeten worden. Een lastige procedure. Vaak wordt aangeraden om iemand in te schakelen die dit voor u kan regelen. Hieronder een beknopte beschrijving van de procedure.

In Spanje is het gebruikelijk om voor dit soort procedures een gestor in te schakelen. Een gestor kan u helpen bij het afwikkelen van papierwerk. Met name aan de kusten zitten inmiddels ook Nederlandstalige gestores. Wanneer u niet langer dan een half jaar in het buitenland verblijft en de rest van het jaar in Nederland, dan kan gewoon het Nederlandse kenteken aangehouden worden. Verblijft u langer in Spanje, dan is registratie in Spanje nodig en moet de auto in Nederland worden afgemeld bij de Rijksdienst voor het wegverkeer (RDW). Dit doet u door een formulier in te vullen. Daarna ontvangt u een uitvoeringsverklaring en een gestempeld tenaamstellingbewijs.

Tijdelijk kenteken
Op het moment dat de RDW de uitvoer accepteert vervalt het kenteken en mag geen gebruik meer gemaakt worden van de openbare weg. De auto is dan in feite stateloos. Het is mogelijk om belasting (btw en bpm) terug te krijgen die betaald is voor de auto, dit betekent wel dat bij aanmelding in Spanje opnieuw btw betaald moet worden (in Spanje 16 procent). Vervolgens wordt een tijdelijk kenteken aangevraagd, dit kan onder andere via de RDW. Tegelijk met de afgifte van het kenteken, moet ook een tijdelijke ‘groene kaart’ aangevraagd worden. Dit is een verzekeringsbewijs van de dekking van de Wettelijke Aansprakelijkheid. De auto heeft dan een kenteken voor een beperkt aantal dagen en kan naar het land van bestemming gereden worden.

Permanent kenteken
Vervolgens moet de auto in het land van bestemming ingevoerd en gekeurd worden bij de plaatselijke RDW. In Spanje is dit de Dirección General de Trafico (DGT), daar moet u de auto aanmelden en tevens de originele documenten van de auto tonen. De kantoren van de DGT zijn te vinden in de grotere steden van de provincie. Bij de registratie van motorvoertuigen in Spanje moeten de volgende documenten worden overgelegd: (1) een inschrijvingsbewijs (bewijs dat u woonachtig bent in Spaanse gemeente en een registratiecertificaat/verblijfsvergunning) en (2) een origineel kentekenbewijs (inclusief het originele aankoopbewijs). U vult hier een formulier in en betaalt een bedrag van circa 70 euro voor de registratie. U krijgt dan een tijdelijk groen kenteken dat één maand geldig is. Binnen deze maand moet de auto gekeurd worden. In Spanje wordt een eenmalige registratieheffing geheven van 7 procent voor voertuigen tot 1.600 cc en van 12 procent voor voertuigen met meer dan 1.600 cc. De registratieheffing wordt geheven over de dagwaarde van de auto in Spanje of over de factuurwaarde bij nieuwe auto's. Wie zich voor het eerst in Spanje vestigt kan voor deze belasting ontheffing krijgen en de auto mee naar Spanje nemen als ‘verhuisgoed’. Dit kan alleen als de auto kort na vestiging in Spanje wordt ingevoerd en de auto minimaal zes maanden in bezit is.

Keuring
De volgende stap is meestal een keuring van de auto, de zogenaamde I.T.V. (= Inspección Técnica de Vehículos). De ITV is een periodieke keuring, vergelijkbaar met de Nederlandse APK. U kunt de DGT vragen welke garages (de ITV-garages) de keuring kunnen verrichten. Eenmaal in Spanje geregistreerd, moeten auto's die vijf tot negen jaar oud zijn om het jaar worden gekeurd, is de auto ouder dan moet deze ieder jaar worden gekeurd. Bij de keuring krijgt u de benodigde documenten voor de registratie (waaronder de ficha tecnica, een kaart met de technische gegevens van de auto). De volgende stap is het betalen van de wegenbelasting, hiervoor gaat u met de documenten van de auto naar de gemeente. Indien u langere tijd in Spanje verblijft en na 1 juli van enig jaar Spanje met auto binnenkomt, mag u in die auto blijven rijden tot 1 juli van het jaar daarop. De auto blijft dan op Nederlands kenteken staan en blijft derhalve onderhevig aan de Nederlandse wetgeving. Tenslotte gaat u met de bewijzen terug naar de DGT waar het permanente kentekenbewijs wordt aangevraagd. N.b. Een homologatieverklaring is officieel niet langer nodig om een voertuig in Spanje op kenteken te zetten. Toch kan daar om gevraagd worden in Spanje. In dat geval is het mogelijk deze papieren te verkrijgen bij de RDW.

De registratie is dus een enigszins ingewikkelde procedure. Het is dus niet onverstandig hiervoor hulp in te schakelen.



Facebook Twitter LinkedIn YouTube Andere share mogelijkheden

Geschreven door Rob Smulders
Datum: 07-12-2009

Terug naar overzicht

Lid worden van Mondi: verstandige keuze!

De oorsprong begint in 2001, maar sinds 2005 ligt de focus van Mondi als belangenorganisatie vooral op het preventief informeren van aspirant-kopers en eigenaren van een woning in het buitenland. Mondi beschikt over een schat aan deskundige informatie, ervaringen, een deskundig netwerk en heeft toegang tot waardevolle bronnen om tot een objectief, informatief en betrouwbaar oordeel te komen.

Leden kunnen onbeperkt vragen stellen onderaan de pagina van het landendossier of themapagina naar keuze.

Mondi lidmaatschap Plus of Premium
Snel online geregeld!


Criteria Mondi Professional kwaliteitslabel en het Mondi Approved keurmerk

Meld u aan voor de Mondi nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van praktische waardevolle informatie en actuele ontwikkelingen.
Laat u inspireren door reportages: objectief, informatief en betrouwbaar.

De nieuwsbrief wordt ongeveer 1 x per week verstuurd
Een moment geduld...
Als respons van de website uit blijft,
neem dan contact met ons op.

Contact Sluiten