HomeOver MondiLidmaatschapAdviesScanNieuwsLandendossiersThema'sBeoordelingenWebwinkelContact

Tweede huis en auto huren in het buitenland

Veel mensen vliegen regelmatig op en neer om lekker te genieten van hun tweede verblijf. Natuurlijk kunt u op de luchthaven gebruik maken van een eigen vervoermiddel door middel van haal- en brengservice, een taxi of het openbaar vervoer, maar de meest voorkomende mogelijkheid is nog steeds een auto huren zodat u tijdens uw verblijf mobiel blijft.

Als u een auto gaat huren, is internet een prima uitgangspositie om uzelf te oriënteren en te boeken. Dit kan via de internationaal gerenommeerde verhuurorganisaties zoals onder andere Europcar, Avis of Hertz of als u op de centjes en extra kleine lettertjes let, zijn de vergelijkingsportals zoals Holiday Cars, Sunny Cars of Economy Car Rentals een prima alternatief. Let op dat de lokale verhuurvoorwaarden per land, regio en zelfs locatie kunnen verschillen.

Op de vergelijkingssites wordt vaak beloofd dat er geen verborgen kosten zijn, maar in de praktijk wordt u ter plaatse bij het ophalen van de auto nog van alles aangesmeerd, terwijl u dit misschien helemaal niet nodig hebt. U hebt bijvoorbeeld gekozen voor de meest uitgebreide verzekering, maar toch komt een aanvullende verzekering bij het ophalen van de auto weer ter sprake. Toch irritant en de meeste klanten laten zich toch maar weer verleiden die extra verzekering af te sluiten, ondanks dat u aan een dubbele dekking weinig hebt.

Uw kinderen hebben net hun rijbewijs of zijn nog geen 25 jaar. Check vooraf of ze überhaupt een auto meekrijgen. Ditzelfde geldt voor 69-plussers. Soms kan men met inachtneming van de leeftijd wel een auto huren, maar met een gepeperde toeslag. Een tweede bestuurder moet op het huurcontract staan en kost al gauw 5 tot 10 euro per dag extra.

Lees vóór de reservering de (verzekerings-)voorwaarden. Schade aan ruiten, boven- en onderkant van de auto en banden is vaak niet meeverzekerd. Check of dit bij een aanvullende verzekering wel het geval is. Voor de Verenigde Staten en Canada is een wettelijke aansprakelijkheidsverzekering met WA-dekking van 7.500.000 euro aan te raden. Neem eventueel zelf navigatie mee of navigeer via uw smartphone, maar doe dit uiteraard niet als bestuurder.
Tip CarDelMar
Aanvullende verzekeringen: Hoe kunt u zichzelf verweren tegen onnodige services op locatie
De meeste vakantiegangers willen zich optimaal verzekeren en boeken een omvangrijk servicepakket met restitutie van het eigen risico in geval van schade. Des te groter is hun verrassing als zij, bij het ophalen van hun huurauto ter plekke, aanvullende verzekeringen aangeboden of soms zelfs ronduit opgelegd krijgen.

Informeer uzelf voor vertrek welke diensten inbegrepen zijn in het geboekte pakket. U kunt alle informatie daarover terugvinden in de documentatie, die u voor vertrek per e-mail toegestuurd krijgt. Print deze documenten uit en legt deze voor aan het loket.

Blijf persistent, laat u geen overbodige verzekeringen opleggen. Als de medewerkers van de lokale verhuurder weigeren de huurauto te overhandigen zonder afsluiten van de verzekering, moet u vragen om dit schriftelijk te bevestigen. Daarbij moeten zij ook aangeven op welke gronden de verzekering noodzakelijk is in hun ogen, en om welke verzekering het gaat. Dit helpt als u later een klacht wilt indienen. U kunt ook contact opnemen met de klantenservice van de boekingsorganisatie tijdens openingstijden.

Opmerking: Het komt sporadisch voor dat er ter plekke misverstanden zijn over het thema aanvullende verzekeringen. Soms is het afsluiten van een aanvullende verzekering daadwerkelijk verplicht. Dit is bijvoorbeeld het geval als de klant geen geldige creditcard heeft of deze niet over voldoende middelen beschikt om de waarborg te dekken.
Als u de auto afhaalt, dient u te beschikken over een creditcard met pincode, die op naam van de huurder staat. Zorg voor voldoende krediet (minimaal 1.250 euro voor de borg). Dit bedrag wordt dan gereserveerd.

Controleer het huurcontract vooraf op:
  • Gegevens van auto en bestuurder(s);
  • Kilometerstand;
  • Huurperiode en inlevertijdstip;
  • Huursom en betalingswijze;
  • Verzekeringen;
  • Extra’s als bijvoorbeeld navigatie of sneeuwkettingen, indien noodzakelijk;
  • Contactinformatie verhuurder.
Controleer altijd de huurauto voordat u instapt en loop samen met de verhuurder de auto na ter controle op beschadigingen; noteer deze op een schadeformulier en maak foto’s, voorzien van datum, als bewijsmateriaal. Sommige autoverhuurorganisaties maken er een sport van om (reeds) aanwezige beschadigingen voor de zoveelste keer door te belasten aan de argeloze klant. Het beste is dus om iedere mogelijke ongewenste discussie achteraf te vermijden.

Controleer de banden(spanning), (rem)lichten, remmen, ruitenwissers, krik, reservewiel, gevarendriehoek, veiligheidshesje en EHBO-doos en vergeet niet het brandstofpeil. Als u een volle tank meekrijgt, dient deze ook vol te zijn.

Als u de auto weer inlevert, zorg dan dat u op tijd bent. Te laat inleveren, kan u een extra dag huur kosten. Controleer de auto met de verhuurder en laat het schadeformulier aftekenen. Lever de auto bij voorkeur in tijdens openingsuren, anders kunt u hem niet samen met de verhuurder nalopen op schade en is die voor eigen risico. Ook als u de sleutels in de brievenbus gooit (drop off) blijft u aansprakelijk tot de auto is gecontroleerd. Maak een foto van de brandstofmeter en kilometerstand, ook al bent u in de veronderstelling dat u een onbeperkt aantal kilometers mag rijden. Bewaar bonnen, huurcontract met handtekening voor ontvangst en andere papieren. Controleer na afloop regelmatig de creditcardrekening.
Goede reis en een prettig verblijf in uw tweede (t)huis. 


Facebook Twitter LinkedIn YouTube Andere share mogelijkheden

Geschreven door Rob Smulders
Datum: 03-10-2018

Terug naar overzicht

Lid worden van Mondi: een juiste keuze!

Vanaf 2005 lag de focus van Mondi als belangenorganisatie vooral op het preventief informeren van aspirant-kopers van een woning in het buitenland. De trend van de laatste jaren is dat steeds meer leden persoonlijk door Mondi van advies willen worden voorzien. Met deze geheel nieuw ontwikkelde website kunnen we nog beter anticiperen op de behoeften van de leden en op maat diensten aanbieden om tot een succesvolle aankoop van vastgoed te komen. Mondi beschikt over een schat aan deskundige informatie, ervaringen en heeft toegang tot waardevolle bronnen om tot een objectief, informatief en betrouwbaar oordeel te komen.

alles over het lidmaatschap
Snel online geregeld!


Alles over het Mondi Approved keurmerk

Vraag en Antwoord

Geen vragen gevonden! Plaats als eerste een vraag (zie hieronder).

Log in of registreer u gratis om een vraag te plaatsen of een reactie achter te laten.
Antwoorden op vragen zijn uitsluitend door leden te raadplegen.


inloggen / registreren

Meld u aan voor de Mondi nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van praktische waardevolle informatie en actuele ontwikkelingen.
Laat u inspireren door reportages: objectief, informatief en betrouwbaar.

aanmelden
De nieuwsbrief wordt ongeveer 1 x per week verstuurd
Een moment geduld...
Als respons van de website uit blijft,
neem dan contact met ons op.

Contact Sluiten