HomeOver onsLidmaatschapAdviesScan Landendossiers Nieuws Thema's BeoordelingenWebwinkelContact

Ongepast gedrag van aspirant-kopers van vastgoed

Normen en waarden vervagen. Iedereen heeft wel een mening over het gedrag van anderen, dat leidt soms tot woede en ergernis, maar kan ook begrip, waardering en respect oproepen. Wie regelmatig naar zichzelf in de spiegel kijkt en zelfkritisch is, beseft dat gedragsveranderingen soms heel plotseling kunnen ontstaan.

Er zijn ook mensen die niet zelfkritisch zijn, altijd met het vingertje naar anderen wijzen en leven met het idee: Als we brutaal zijn hebben we de halve wereld. Soms hebben we zelf niet in de gaten wat ons gedrag voor gevolgen heeft.

Enkele voorbeelden:
  1. Een geïnteresseerd echtpaar heeft een afspraak gemaakt met een makelaar voor een bezichtiging van een woning. De makelaar heeft zaken goed voorbereid en heeft hier de nodige tijd en energie in gestopt. De makelaar staat op de luchthaven om de klant op te wachten voor een hartelijk welkom. Dit is afgesproken op verzoek van de klant en bevestigd, maar helaas . . . de klant laat verstrek gaan en komt niet opdagen. Later blijkt de klant er een andere agenda op na te houden.
  2. Een makelaar trekt drie dagen uit voor een stel om huizen en de omgeving te bezichtigen. Voordat deze bezichtigingen plaats konden vinden, heeft de makelaar al vele tientallen uren met het stel gecommuniceerd via e-mail en telefoon. Twee huizen die zeer in de smaak vallen worden tijdens de bezichtigingsdagen nog een extra keer bezocht. De makelaar is een goed gastheer en het koppel ontbreekt het aan niets. Het paar is enthousiast, maar houdt zich nog op de vlakte. De indrukken moeten allemaal nog bezinken. Een dag later blijkt dat het stel alleen terug is gegaan naar de favoriete woning om contact op te nemen met de juridisch eigenaar. Of ze er zonder de makelaar niet uit konden komen. Nou, dit viel niet in goede aarde bij zowel de eigenaar als de makelaar.
Dit zijn geen incidenten.

Na de publicatie van het artikel van Frits Hemerik ‘Neem als aspirant-koper fatsoensregels in acht’, ontving Mondi talloze reactie van makelaars uit diverse landen met voorbeelden uit de praktijk.
Een Spaanse makelaar: “Het verbaast mij niet dat dit artikel veel bijval krijgt van collega’s.
Sommige mensen zijn echt hondsbrutaal!
Om je een voorbeeld te geven. Vorige week ging ik een bezichtiging doen en terwijl ik bezig was (de eigenaren waren in Duitsland) komen er Hollanders binnenwandelen en vroegen of ik de eigenaar was. Ik zei hoezo? Welnu, ze hadden wel interesse in deze woning die ze gezien hadden op internet, en hadden alleen belangstelling als ze het direct van de eigenaar konden kopen. Terloops gaven ze mij gelijk een rekenvoorbeeld wat dit mij als eigenaar allemaal zou uitsparen.
Toen ik vertelde dat ik de makelaar was, vertrokken ze weer zonder verder iets te zeggen.
Hollanders en Belgen zijn hier erg goed in, en dit was zeker niet de eerste keer.”

Schofterig gedrag kan ook een averechtse werking hebben. Soms zijn mensen zich hiervan niet bewust en schrikken ze ervan als ze hier mee geconfronteerd worden. Behandel mensen zoals u ook zelf behandeld wenst te worden en neem hierbij fatsoensnormen in acht. Het is gemakkelijk om een oordeel te vellen over anderen, maar probeer dat eens op een genuanceerde manier te doen.

U bent van plan om een huis te kopen in het buitenland. Als u via internet zoekt, moet u heel goed weten welke panden niet door makelaars worden aangeboden. Van exclusiviteit is sporadisch sprake. Hebt u voordeel als u rechtstreeks kunt kopen van de juridisch eigenaar? Nee, wat een eigenaar denkt te kunnen besparen door een woning rechtstreeks te verkopen stopt hij bij voorkeur in eigen zak. Als mensen ook nog denken om te kunnen besparen op:
  • Een bouwkundige beoordeling;
  • De juridische begeleiding;
  • Deskundig advies van derden zoals bijvoorbeeld een fiscalist of financieel adviseur,
dan kan men nog wel eens bedrogen uitkomen. 

Facebook Twitter LinkedIn YouTube Andere share mogelijkheden

Geschreven door Rob Smulders
Datum: 15-10-2018

Terug naar overzicht

Lid worden van Mondi: verstandige keuze!

De oorsprong begint in 2001, maar sinds 2005 ligt de focus van Mondi als belangenorganisatie vooral op het preventief informeren van aspirant-kopers en eigenaren van een woning in het buitenland. Mondi beschikt over een schat aan deskundige informatie, ervaringen, een deskundig netwerk en heeft toegang tot waardevolle bronnen om tot een objectief, informatief en betrouwbaar oordeel te komen.

Leden kunnen onbeperkt vragen stellen onderaan de pagina van het landendossier of themapagina naar keuze.

Mondi lidmaatschap Plus of Premium
Snel online geregeld!


Criteria Mondi Professional kwaliteitslabel en het Mondi Approved keurmerk

Meld u aan voor de Mondi nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van praktische waardevolle informatie en actuele ontwikkelingen.
Laat u inspireren door reportages: objectief, informatief en betrouwbaar.

De nieuwsbrief wordt ongeveer 1 x per week verstuurd
Een moment geduld...
Als respons van de website uit blijft,
neem dan contact met ons op.

Contact Sluiten