HomeOver onsLidmaatschapAdviesScan Landendossiers Nieuws Thema's BeoordelingenWebwinkelContact

Invoertraject voor auto van Nederland naar België

Mondi ontving de volgende vraag namens één van haar leden: Is het zinvol om een Citroën Jumpy uit 2009 (luxe uitvoering), een Mazda MX5 uit 2000 en een Citroën C3 uit 2011 van Nederlands naar Belgisch kenteken om te zetten? Deze vraag heeft Mondi voorgelegd aan Niels Poiesz van GlobalCar, een bedrijf dat zich heeft gespecialiseerd in importeren en exporteren van auto’s:

“Allereerst is zinvol een breed begrip waarin iedere eigenaar zijn of haar eigen mening aan hecht. De één vindt het de moeite waard vanwege het plezier dat zij van de auto hebben, vanwege het feit dat ze precies weten wat de onderhoudshistorie is of de emotionele waarde van een auto. De andere kant van de medaille is wel dat er werk zit in het registreren van een auto in België en dus zal het begrip 'zinvol' voor de ander eerder zijn dat het een hoop tijd kost. Het is dus niet aan ons om te oordelen of iets zinvol of de moeite waard is, wij kunnen enkel adviseren wat de juiste stappen zijn om te nemen.

Voor Nederlandse auto's gaat dit het makkelijkst aan de hand het kenteken. Via het kenteken kunnen wij de benodigde technische gegevens van de auto inzien en een passend advies geven. Behalve het voertuig is natuurlijk ook nog de situatie die bepalend is. Bijvoorbeeld: Koopt u de auto of gaat u verhuizen en neemt u de auto mee? Voor de afhandeling kan dit het nodige schelen. Om hiervan een voorbeeld te geven gebruiken we de Citroën C3 uit 2011. Het kenteken is hiervan onbekend, echter we zouden ervan uit kunnen gaan dat dit een standaard Europese auto betreft zonder rare toeters en bellen. Dat betekent dat de auto zonder al te veel problemen ingevoerd zou moeten kunnen worden. Hieronder per scenario het traject.

Scenario 1: Auto wordt aangekocht
In dit geval staat de auto in Nederland niet op uw naam, maar zal deze direct van de verkoper z'n naam worden afgemeld voor export. Met het oude Nederlandse kentekenbewijs en het verkregen exportkentekenbewijs deel II kan de auto vervolgens verder worden aangemeld in België. Daarnaast zal de auto gekeurd moeten worden bij een keuringsstation, waar de auto eigenlijk een APK keuring krijgt. Nu zult u denken: is de APK keuring dan niet geldig in België? Ja en nee, men ziet de APK wel als een geldige keuring, echter men wil bij invoer de auto zelf nakijken op eventuele gebreken en aanpassingen. Dus onder keuring komen wij in dit geval niet zomaar uit. Als de auto met vlag en wimpel door de keuring heen is, dan kan de auto worden ingeschreven. Hiervoor zijn twee mogelijkheden: Via de verzekeraar of de auto aanmelden bij de inschrijvingsdienst. De laatste gaat het snelst, maar kost meer tijd. Zoals u ziet zijn het een aantal stappen die moeten worden doorlopen, waarbij u bijna bij iedere stap te maken krijgt met kosten ofwel het tijdsaspect.

Scenario 2: Auto gaat mee als onderdeel van de verhuizing
In tegenstelling tot het andere scenario staat de auto nu wel op uw naam. In principe zou u met een compleet kentekenbewijs (deel I en II) de auto zonder uitschrijving moeten kunnen invoeren in België. Echter met de huidige kentekenvorm van een kentekencard en tenaamstellingscodes gaat dit in de praktijk erg lastig worden. De auto in Nederland afmelden is dan de weg van de minste weerstand en tevens de snelste. In het geval dat de APK keuring nog langer geldig is dan een maand of drie (hier staat in België geen keiharde eis voor) dan zal er geen keuring hoeven plaatsvinden. Vervolgens kan de auto op dezelfde manier als in scenario 1 worden ingeschreven.

Zoals u kunt lezen, is het verschil enkel te vinden in de keuring. Toch kosten beide methodes tijd en zelfs nog meer tijd als zaken niet in orde zijn. In veel gevallen kan dit op voorhand al redelijk inzichtelijk worden gemaakt door te bekijken om wat voor voertuig het gaat. Natuurlijk kan een versleten demper of niet afgestelde koplamp er altijd voor zorgen dat de auto niet door de keuring heen komt en er een herkeuring zal moeten plaatsvinden. Nu schrijven wij dit stuk niet om u te ontmoedigen, maar toch zullen wij ook het stuk moeten behandelen waar de registratie een stuk meer tijd kan kosten. Als voorbeeld hiervoor de Citroën Jumpy.
Opnieuw kunnen wij op basis van het kenteken niet inzien wat de technische gegevens van de auto zijn. Voor dit voertuig kan het namelijk twee kanten op gaan. Eén: het voertuig heeft een Europese Typegoedkeuring* of twee: het voertuig heeft geen Europese typegoedkeuring. De Citroën Jumpy kan namelijk een personenwagen zijn maar ook een bedrijfswagen. Gezien de leeftijd (2009) kan het zijn dat als het een bedrijfswagen betreft er géén Europese Typegoedkeuring voor de auto is afgegeven, deze is voor bedrijfswagens namelijk pas na 2012 afgegeven. Voor personenwagens is deze in de meeste gevallen vanaf 1998 al beschikbaar. Resultaat hiervan is dat de als de wagen wél over een Europese Typegoedkeuring beschikt deze middels scenario 1 of 2 kan worden ingeschreven, echter is er voor de géén Europese Typegoedkeuring afgegeven dan zal er een ander traject moeten worden begonnen, namelijk: Een validatie- of homologatietraject.

Afhankelijk van de toelating in Nederland of ander EU land dient er een validatiekeuring- of compleet homologatietraject te worden ingeslagen. Voor de Citroën Jumpy zal dit een validatiekeuring zijn, waarbij er uitgebreid zal worden nagekeken of de technische gegevens van het voertuig overeenkomen met de gegevens die bij de Belgische autoriteiten bekend zijn van dit type voertuig. Men kijkt hiervoor de auto van top tot teen na en stuurt al deze gegevens naar de Homologatiedienst in Brussel. Hier kan enige tijd overheen gaan voordat er tussen de verschillende instanties (bijvoorbeeld de RDW) communiceert is. In dit tijd staat het voertuig dus eigenlijk stil....
Er is werkelijk waar geen pijl op te trekken hoeveel tijd dit precies in beslag neemt. De ene keer is dit één week en de andere keer acht weken. Let wel, dit is sterk afhankelijk van de bijzonderheid van het voertuig. Een Citroën Jumpy zal sneller worden geaccepteerd dan een Ferrari. Een Homologatietraject zal enkel van toepassing zijn als de auto niet eerder in een EU land geregistreerd is geweest of heel erg gelimiteerd is geweest in oplage. Dit proces duurt langer omdat de Homologatiedienst alle onderdelen van de auto wil inspecteren en goedkeuren. Het laatste genoemde proces zal niet snel voorkomen en enkel van toepassing zijn op speciaal gebouwde of aangepaste voertuigen.

Belasting op inverkeerstelling (BIV) en verkeersbelasting (VB)
Naast de registratie krijgt u België ook nog te maken met een tweetal belastingen. De verkeersbelasting is een jaarlijks terugkerend fenomeen en hier zijn wij in Nederland natuurlijk ook bekend mee. De belasting op inverkeerstelling (BIV) is een belasting die afhankelijk van de leeftijd, brandstofsoort, EURO-norm, uitstoot, vermogen en motorinhoud zal worden berekend. Doorgaans is het zo hoe vervuilender de auto des te hoger de belasting. Het equivalent hiervan in Nederland is BPM. Toch is de BIV in meeste gevallen lager dan de BPM en kan het dus 'lonen' om een auto mee te nemen naar België, want de BPM kan na de registratie in België bij de belastingdienst worden teruggevraagd. Hiervoor dient de auto een toelating in Nederland te hebben van na 16 oktober 2006 en mag er geen vrijstelling voor de BPM zijn afgegeven. Een vrijstelling kan bijvoorbeeld bij een verhuizing zijn afgegeven. Een dergelijke vrijstelling is er voor de BIV overigens niet, dit kan enkel in het geval u invaliditeit. Daarnaast kan de BIV bij export ook niet worden teruggevraagd, oftewel betaald is betaald.

Dus om terug te komen op de vraag is het zinvol? Dit hangt sterk af van het type voertuig, uw situatie, wensen en hoeveel de kosten onder de streep zijn. Op basis van de doorgegeven modellen hierboven is het voor ons lastig bepalen wat zinvol is. Een Mazda MX-5 is een leuke wagen die voor de liefhebber het meer dan waard is. Voor een passend advies zou u even contact moeten opnemen, want geen auto is hetzelfde!

*Het COC document:
Om het proces soepel en spoedig te laten verlopen vragen wij voor de auto altijd een COC (Vlaams: Gelijkvormigheidsattest) aan, zodat de keuring en inschrijving veel sneller verlopen. Het COC document, in het Nederlands Certificaat van Oorsprong (CVO) hoeft 'officieel' volgens EU wetgeving niet aanwezig te zijn bij de auto als deze al in een andere EU lidstaat is toegelaten, maar de ervaring leert dat wij met dit document de snelheid van onze diensten kunnen garanderen en wij niet voor verassingen komen te staan. Het COC document is eigenlijk een geboorteakte van de auto en beschrijft alle gegevens die volgens het Europese Typegoedkeuringsnummer zijn vastgesteld. Dit Europese Typegoedkeuringsnummer is in het leven geroepen om te zorgen dat ieder model aan dezelfde technische eisen voldoet of het voertuig nu in Duitsland of Spanje wordt gekocht.”

GlobalCar is een klein en flexibel bedrijf met bijna 30 jaar ervaring. Klanten zijn voornamelijk auto-importeurs en dealerbedrijven, al komen er steeds meer particulieren aankloppen om hun auto in te laten voeren, voornamelijk in België en Spanje. Daarnaast zijn de medewerkers dagelijks druk bezig met registraties in Nederland, Duitsland, Frankrijk en Zwitserland. 

Facebook Twitter LinkedIn YouTube Andere share mogelijkheden

Geschreven door Rob Smulders
Datum: 11-07-2019

Terug naar overzicht

Lid worden van Mondi: verstandige keuze!

De oorsprong begint in 2001, maar sinds 2005 ligt de focus van Mondi als belangenorganisatie vooral op het preventief informeren van aspirant-kopers en eigenaren van een woning in het buitenland. Mondi beschikt over een schat aan deskundige informatie, ervaringen, een deskundig netwerk en heeft toegang tot waardevolle bronnen om tot een objectief, informatief en betrouwbaar oordeel te komen.

Leden kunnen onbeperkt vragen stellen onderaan de pagina van het landendossier of themapagina naar keuze.

Mondi lidmaatschap Plus of Premium
Snel online geregeld!


Criteria Mondi Professional kwaliteitslabel en het Mondi Approved keurmerk

Meld u aan voor de Mondi nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van praktische waardevolle informatie en actuele ontwikkelingen.
Laat u inspireren door reportages: objectief, informatief en betrouwbaar.

De nieuwsbrief wordt ongeveer 1 x per week verstuurd
Een moment geduld...
Als respons van de website uit blijft,
neem dan contact met ons op.

Contact Sluiten