HomeOver onsLidmaatschapAdviesScan Landendossiers Nieuws Thema's BeoordelingenWebwinkelContact

Help, er ligt beslag op mijn tweede woning

Een Nederlands echtpaar is bezig met de verkoop van een prachtige villa in de gemeente Begur aan de Costa Brava. De makelaar die de woning inspecteert en uiteindelijk in portefeuille neemt, constateert dat er beslag ligt op de woning. Hiervan was de juridisch eigenaar niet op de hoogte. Wat blijkt: De Spaanse belastingdienst heeft beslag laten leggen op de woning.

Reden: in 2010 en in 2013 is er geen inkomstenbelasting betaald. Dit was niet bekend bij de eigenaar, die incidenteel gebruik maakt van zijn villa in Spanje. Alle rekeningen worden via automatische incasso betaald, maar kennelijk was het saldo voor deze betalingen niet toereikend. Een bankmedewerker meldde recent: “meneer, we hebben hier een papiertje liggen dat er in 2013 beslag is gelegd op uw huis”. 
 
“Kennelijk word je hiervan niet in kennis gesteld”, aldus de eigenaar. “Van de Spaanse belastingdienst hebben we nooit een bericht gehad dat het bedrag voor de inkomstenbelasting niet geïncasseerd kon worden, maar ook onze bank in Spanje heeft ons tot recent niet geïnformeerd.”
 
Een huis waar beslag op ligt is moeilijk verkoopbaar, zo niet onverkoopbaar. “De aanslag was een bedrag van circa 900 euro per jaar. Nu moest ik zo’n 4.300 betalen met boete en rente om het beslag er vanaf te krijgen. Dat is inmiddels een maand geleden betaald, maar het landelijke beslag is nog steeds niet ingetrokken. Ik heb nog geluk gehad, voor hetzelfde geld wordt je huis geveild. Andere mensen uit Wales kwamen er bij toeval achter dat hun huis zou worden geveild. Zij konden door het inschakelen van een advocaat beslag van hun woning laten halen. Dat kostte ze uiteindelijk ruim 30.000 euro.”
 
Mondi: “hebt u nooit een gestor gehad die financiële en fiscale zaken voor u regelt?” Eigenaar: “Nee, daar hebben we eigenlijk nooit bij stil gestaan, maar dat blijkt toch wel erg verstandig te zijn.”
Mondi: “het komt ook regelmatig voor dat gas, water en elektriciteit wordt afgesloten, omdat rekeningen niet op tijd voldaan zijn.” Eigenaar: “Ja, dat hebben wij ook meegemaakt toen wij een keer in een weekend aankwamen in onze Spaanse woning. Er hing toen een kaartje. Onze Spaanse buren hebben op maandag direct gebeld met de vraag wat er dan open stond. Het ging om een bedrag van 21 euro. Om alles weer in werking te stellen, moest een bedrag van 175 euro betaald worden.” 
 

Advies deskundigen

Jeroen Oskam van Euro Economics (Spanje)
“Ja, dat zijn verschrikkelijke situaties. Wij kennen gevallen die zijn opgelopen tot nog veel hogere bedragen. Mogelijk is de post naar een verkeerd adres gestuurd. Als dat aantoonbaar is gebeurd, dan kunnen we soms nog wat betekenen.
De clou is hier om problemen te voorkomen (in plaats van te genezen). Vaak is de post wel aangekomen, maar gewoon niet gezien (met andere woorden: ‘het zal wel loslopen’). Als je niet binnen 14 dagen reageert, kom je al in de (bureaucratische) boetemolen. Het is doorgaans eerst sowieso betalen, en dan proberen (meestal tevergeefs) je gelijk nog te krijgen en vervolgens je geld. Wij adviseren klanten om hun fiscale post bij ons aan te laten komen, dan kan dit niet gebeuren.”

Brecht Quintijn van Link inc Gestoría (Costa Blanca)
"Dit verhaal is een extreem geval, maar niet onmogelijk. Uiteraard moeten belastingen betaald worden en wordt iedereen verondersteld te weten wat zijn plichten zijn. Kunnen aan deze mensen enkel aanraden een gestor te nemen zodat dergelijke zaken vermeden worden. 
Ook wat afsluiten nutsvoorzieningen betreft, kunnen we enkel het advies geven dat voorkomen beter is dan genezen. Steeds voldoende geld voorzien op Spaanse rekening zodat facturen zeker betaald worden. Gebruik maken van internetbankieren zodat je steeds stand van rekening kan volgen en elektronische facturatie activeren van water, elektriciteit etc. vermijden dat afsluitingen gebeuren."
Opmerking Mondi
Dit artikel is oorspronkelijk gepubliceerd op 23 november 2016. Toch brengen we deze informatie graag opnieuw onder de aandacht onder het mom van: 'preventieve informatie'.


Facebook Twitter LinkedIn YouTube Andere share mogelijkheden

Geschreven door Rob Smulders
Datum: 24-04-2020

Terug naar overzicht

Lid worden van Mondi: verstandige keuze!

De oorsprong begint in 2001, maar sinds 2005 ligt de focus van Mondi als belangenorganisatie vooral op het preventief informeren van aspirant-kopers en eigenaren van een woning in het buitenland. Mondi beschikt over een schat aan deskundige informatie, ervaringen, een deskundig netwerk en heeft toegang tot waardevolle bronnen om tot een objectief, informatief en betrouwbaar oordeel te komen.

Leden kunnen onbeperkt vragen stellen onderaan de pagina van het landendossier of themapagina naar keuze.

Mondi lidmaatschap Plus of Premium
Snel online geregeld!


Criteria Mondi Professional kwaliteitslabel en het Mondi Approved keurmerk

Meld u aan voor de Mondi nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van praktische waardevolle informatie en actuele ontwikkelingen.
Laat u inspireren door reportages: objectief, informatief en betrouwbaar.

De nieuwsbrief wordt ongeveer 1 x per week verstuurd
Een moment geduld...
Als respons van de website uit blijft,
neem dan contact met ons op.

Contact Sluiten