HomeOver onsLidmaatschapAdviesScan Landendossiers Nieuws Thema's BeoordelingenWebwinkelContact

Uitgelicht: rol en kosten van de notaris

In een aantal artikelen vertellen we meer over de rol en kosten van de notaris in verschillende landen. Deze week Zwitserland, België en Portugal.

In Nederland vindt de officiële overdracht van een eigendomsrecht bij een notaris plaats. Dit maakt dat de notaris een belangrijke rol speelt in het koopproces. Deze rol verschilt echter per land. In sommige landen is die rol veel beperkter en in een aantal landen is het zelfs niet verplicht een notaris in te schakelen. In een reeks artikelen vertellen we meer over de rol en kosten van de notaris in verschillende landen. Deze week behandelen we Zwitserland, België en Portugal.

Zwitserland
In Zwitserland moet een overeenkomst worden verleden door een notaris of een andere, daartoe bevoegde persoon. De overdracht dient plaats te vinden in het kanton waar het onroerend goed gelegen is. Koper en verkoper machtigen de notaris om de koopovereenkomst in te schrijven in het kadaster.

Vóór het tekenen van een koopovereenkomst moet een uittreksel worden opgevraagd uit het onroerendgoedregister (Grundbuch, registre foncier of registro fondiario). Dit uittreksel geeft informatie over de bestaande eigendomsverhoudingen en over de eigenschappen van het onroerend goed zelf. De registers vallen onder de verantwoordelijkheid van de kantons. Zwitserland telt ongeveer 340 kadasters. De notaris is verantwoordelijk voor het naleven van alle wettelijke verplichtingen. Hij treedt op in het belang van zowel de koper als de verkoper en moet er voor zorgen dat alle documenten- die voor de overdracht noodzakelijk zijn- aanwezig zijn.

Als de notaris deze documenten heeft ontvangen, evenals een depotbedrag, wordt een voorlopig koopcontract opgesteld en wordt de buitenlandervergunning (Auslanderbewilliging) aangevraagd. Als de vergunning is verkregen, wat twee tot drie maanden kan duren, wordt de definitieve koopovereenkomst opgesteld. Met de inschrijving van deze koopovereenkomst in het kadaster (door de notaris) gaat het eigendom over op de koper. De notaris zal een vrijwaring afgeven van eventuele eerder afgesloten hypotheken op de woning.

De eenmalige aankoopkosten (d.w.z. honorarium notaris en eenmalige belastingen voor kadaster, landregister en buitenlandervergunning) variëren in Zwitserland per Kanton en liggen tussen de 2,5 procent (bijv. Valais en Ticino) en de 5 procent (bijv. Vaud) of iets hoger.
Met dank aan Charles Koopman, Dreamchalet International

België
Een Belgische notaris moet onder andere ingeschakeld worden bij aan- of verkoop van onroerend goed. Hij stelt documenten en aktes op en verlijdt ze. Ook kunt u bij de notaris terecht voor advies. De notaris regelt de hele papierwinkel. Zowel koper als verkoper zijn vrij een eigen notaris in de arm te nemen. Het inhuren van een tweede notaris brengt geen extra kosten met zich mee, de twee notarissen verdelen namelijk het honorarium.

Tegenstelbaar
De onroerendgoedtransactie (“verkoop uit de hand”) wordt gewoonlijk vastgelegd in de voorlopige verkoopovereenkomst. De notariële akte bevat in principe dezelfde informatie en gegevens. De notaris zal er echter wel voor zorgen dat onzorgvuldige formuleringen en technisch-juridische onvolkomenheden worden weggewerkt. Bij de definitieve overdracht moet de koopakte door beide partijen bij de notaris worden ondertekend, waarna de het onroerend goed ingeschreven moet worden in het registratiekantoor. Hiervoor draagt de notaris zorg na het verlijden van de akte. Ook zorgt de notaris voor overschrijving van een afschrift van de verkoopakte op het hypotheekkantoor van het arrondissement waar het onroerend goed is gelegen. Door deze overschrijving wordt de akte tegenstelbaar aan derden.

In België is het honorarium van de notaris bij wet vastgesteld. Informatie omtrent het honorarium van de notaris vindt u hieronder. De overige kosten waaronder de registratierechten worden anders berekend in de verschillende Belgische gewesten. De registratierechten worden berekend op de overeengekomen prijs, verhoogd met de bedongen lasten, en bedragen normaal 10%.

Verkoop uit de hand:
Tot € 7.500 4,56 %
Van € 7.500 tot € 17.500 2,85 %
Van € 17.500 tot € 30.000 2,28 %
Van € 30.000 tot € 45.495 1,71 %
Van € 45.495 tot € 64.095 1,14 %
Van € 64.095 tot € 250.095 0,57 %
Boven € 250.095 0,057 %

Op een verkoop van € 65.000 zal het ereloon dus als volgt berekend worden:
4,56 % op 7.500 = € 342,00
2,85 % op 10.000 = € 285,00
2,28 % op 12.500 = € 285,00
1,71 % op 15.495 = € 264,96
1,14 % op 18.600 = € 212,04
0,57 % op 905 = € 5,1585
Hetzij dus een totaal van € 1.394,16
Bron: www.notaris.be

Portugal
De overdrachtsbelasting (IMT) is een gemeentelijke belasting. Deze IMT wordt in Portugal geheven over de verkoopwaarde van het onroerend goed, zoals vermeld in het koopcontract. IMT dient vóór ondertekening van de notariële akte te zijn betaald. Pas als dat gedaan is kan de overdracht van het onroerend goed definitief worden afgerond.

De notaris in Portugal is vertegenwoordiger van de staat en ziet er in de eerste plaats op toe dat alle belastingen, die bij de overdracht verschuldigd zijn, betaald worden. Ook zorgt hij ervoor dat de koper van een huis in Portugal de koopsom ook daadwerkelijk betaalt. Het ondertekenen van de koopakte gebeurt onder zijn toezicht.

Casa Pronta
De notaris is sinds enige tijd (circa 2 jaar) geprivatiseerd. Daarnaast kunnen akten ook verleden worden via een advocaat of via “Casa Pronta”. Casa Pronta is een service van het conservatória (kadaster) die steeds meer vestigingen krijgt in Portugal, voornamelijk bij de kadasters. Casa Pronta vervult dezelfde taken als de notaris. Het voordeel van Casa Pronta is dat deze organisatie direct toegang heeft tot de digitale bestanden van het kadaster en de belastingdienst. Hierdoor kan de procedure sneller worden afgewerkt, omdat alles op één plek geregeld wordt. De keuze voor Casa Pronta of voor een notaris is een persoonlijke. Sommige mensen vinden de notaris persoonlijker en klantgerichter. Daar komt bij dat de notaris, dankzij de toegenomen concurrentie, meer doet aan klantenbinding bijvoorbeeld door het verlagen van de tarieven. Hierdoor is een notaris vaak niet duurder dan Casa Pronta.

Zegelbelasting
Voorheen moest de notaris zegelbelasting, 0,8 procent, doorberekenen. Tegenwoordig wordt deze belasting betaald bij het belastingkantoor (of bij Casa Pronta) tegelijkertijd met de IMT-betaling. Deze belasting moet vóór het passeren van de akte voldaan zijn. Overigens ligt er een voorstel om deze zegelbelasting af te schaffen. Daarvoor in de plaats zou 5 euro per afgesloten contract door de makelaars moeten worden betaald. Uiteraard zijn makelaars daar niet blij mee en het laatste woord is hierover dus nog niet gesproken. De notariskosten (of kosten voor Casa Pronta) zijn momenteel een vast bedrag van 325 euro voor een overdracht zonder hypotheek en 625 euro inclusief hypotheek.

Notariskosten
Wanneer de notariële akte door koper en verkoper is ondertekend op het notariskantoor, dan dienen de eigendomspapieren op naam van de nieuwe eigenaar te worden gezet bij de belastingdienst en bij het registratiekantoor. Aan deze registratie van de nieuwe eigenaar zijn registratiekosten verbonden. Tegenwoordig zorgt de notaris voor het doorgeven van benodigde informatie aan belastingdienst en verzorgt hij (tenzij iemand dat anders zou willen) ook de registratie bij het kadaster. Wie de papieren van het kadaster en de belastingdienst zelf heeft gehaald (of laten halen), kan het ook af met een gewoon consult van minimaal 30 euro. Dit scheelt een ‘slok op een borrel’ met de reguliere notariskosten van 1 tot 2,5 procent van de koopsom. Wie ook onduidelijkheden met betrekking tot de perceelsgrenzen vermijden, kan een topografische kaart laten maken die als onderdeel/bijlage in het contract wordt opgenomen.
Bron: Herman van Katwijk, Calvos Casas

Volgende week komen andere landen aan de orde.

Eerder in het nieuws:
Uitgelicht de rol van de notaris, deel 1 (Duitsland, Tsjechië en Turkije)

Themapagina  
Meer juridische en fiscale artikelen leest u op de themapagina: Juridisch
Deel dit artikel met anderen: Tell a friend!

Mondi is een onafhankelijke belangenorganisatie die opkomt voor de collectieve belangen van haar leden en die hen voorziet van preventieve informatie om succesvol een woning in het buitenland aan te schaffen. Met een lidmaatschap van Mondi kunt u onbeperkt vragen stellen over alles wat te maken heeft met de aanschaf en bezit van buitenlands vastgoed. De investering hebt u zo terugverdiend. Met Mondi next nieuws blijft u op de hoogte van de meest relevante ontwikkelingen.

Facebook Twitter LinkedIn YouTube Andere share mogelijkheden

Geschreven door Rob Smulders
Datum: 11-05-2010

Terug naar overzicht

Lid worden van Mondi: verstandige keuze!

De oorsprong begint in 2001, maar sinds 2005 ligt de focus van Mondi als belangenorganisatie vooral op het preventief informeren van aspirant-kopers en eigenaren van een woning in het buitenland. Mondi beschikt over een schat aan deskundige informatie, ervaringen, een deskundig netwerk en heeft toegang tot waardevolle bronnen om tot een objectief, informatief en betrouwbaar oordeel te komen.

Leden kunnen onbeperkt vragen stellen onderaan de pagina van het landendossier of themapagina naar keuze.

Mondi lidmaatschap Plus of Premium
Snel online geregeld!


Criteria Mondi Professional kwaliteitslabel en het Mondi Approved keurmerk

Meld u aan voor de Mondi nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van praktische waardevolle informatie en actuele ontwikkelingen.
Laat u inspireren door reportages: objectief, informatief en betrouwbaar.

De nieuwsbrief wordt ongeveer 1 x per week verstuurd
Een moment geduld...
Als respons van de website uit blijft,
neem dan contact met ons op.

Contact Sluiten