HomeOver onsLidmaatschapAdviesScan Landendossiers Nieuws Thema's BeoordelingenWebwinkelContact

Moeilijkheden met aanvraag EHIC

Het aanvragen van de zorgverzekering verloopt in het buitenland lang niet altijd vlekkeloos. Een voorbeeld uit Portugal.

Het aanvragen van de zorgverzekering verloopt in het buitenland lang niet altijd vlekkeloos. Hoewel pensionado’s recht hebben op zorg in het buitenland ten laste van Nederland, blijkt een deel van deze mensen problemen te ondervinden met de registratie in het woonland. Één van die problemen is dat mensen geen Europese verzekeringskaart ontvangen, waarmee ze recht hebben op zorg in Nederland.

Dit blijkt uit een vraag die Mondi ontvangen heeft van iemand die (sinds november 2009) in Portugal woont samen met twee huisgenoten. “Sinds 1 november [2009, ndr] woon ik in Alvorge, Portugal. Ik ben gepensioneerd en woon hier met echtgenote en goede vriend. Uit Holland heb ik en huisgenoten van het CVZ een E121-formulier meegekregen, dat ik bij aankomst hier direct heb afgegeven bij de Segurança Social in Coimbra. Enkele weken later kreeg ik uit Coimbra schriftelijk de mededeling, dat ik en huisgenoten verzekerd zijn en we kregen ieder een formulier, dat bij een bezoek aan arts moet worden meegenomen.”

Probleem
Tot zover leek alles naar plan te verlopen. “Tot ik ineens een schrijven kreeg van de zorgverzekeraar uit Nederland, gedateerd april 2010, waarin staat, dat ik als hoofdverzekerde een Europese verzekeringspas ontvang. Echter de huisgenoten kregen een dergelijke pas niet, omdat de verzekeraar de E121-formulieren niet uit Portugal had terug ontvangen.” Het probleem is dat deze verzekeringspas nodig is, omdat deze ook recht geeft op medische verzorging in Nederland.

Dit is het begin van een periode waarin veelvuldig contact is geweest tussen de verschillende partijen, waaronder het CVZ en zelfs de Nederlandse ambassade. Zonder dat er veel schot in de zaak komt. “Ik heb mij gemeld bij de segurança social in Coimbra met de vraag waarom zij die formulieren niet teruggestuurd hebben naar Nederland. Het antwoord was dat het zo niet werkt. Ze zouden deze formulieren doorsturen naar Lissabon en vandaar moeten de formulieren weer teruggestuurd worden naar Nederland.” Later bleek echter dat de formulieren niet naar Lissabon moesten, maar naar Leira. Algorve, de woonplaats, bleek namelijk niet onder Coimbra, maar onder Leira te vallen. “De keer daarop ging ik rechtstreeks naar Leira. Het merkwaardige is, dat ik daar een formulier moest invullen voor buitenlanders die in Portugal komen werken. Dit terwijl ik toch duidelijk aangaf dat hier geen sprake van is. Blijkbaar weten de ambtenaren hier niet waar ze mee bezig zijn.”

Invoer auto

De EHIC
Met de Europese verzekeringspas of European Health Insurance Card (EHIC) heeft iemand recht op noodzakelijke medische zorg tijdens een tijdelijk verblijf in het buitenland. De EHIC is geldig in alle landen die vallen binnen de EEG (de EU, Noorwegen, IJsland en Liechtenstein) Zwitserland en Australië. Iedereen die een basisverzekering heeft afgesloten en voor een tijdelijke periode naar het buitenland gaat voor bijvoorbeeld vakantie of werk, kan kosteloos in aanmerking komen voor een EHIC. De EHIC is persoonsgebonden en dient daarom voor elk gezinslid apart te worden aangevraagd.

De genoemde problematiek heeft niet alleen betrekking op de zorgverzekering. “Als privépersoon bereik je met deze instanties helemaal niets. Treurig, maar waar. Een soortgelijke ervaring heb ik met de invoer van mijn auto. Ik schakelde een bureau hier in om me terzijde te staan, omdat ik al hoorde, dat het moeilijk is. Binnen enkele dagen had ik alle benodigde papieren verzameld, maar de zaak duurde en duurde maar voort, zonder resultaat. Op een gegeven moment schreef ik een brief naar de Europese commissie te Brussel. De secretaris-generaal Mr. Santiago nam de zaak direct op zich en binnen twee dagen was alles geregeld. Had ik dit niet gedaan, was mijn aanvraag niet-ontvankelijk verklaard en had mijn auto direct teruggebracht moeten worden naar Nederland.”

Europese Commissie
Een jaar later en veel instanties verder is het probleem nog steeds niet opgelost. “Ik heb mij vervolgens gewend om hulp bij de Nederlandse ambassade te Lissabon. Die gaven verschillende adressen, waar ik ook niet verder kwam. De door mij ingevulde E121-formulieren, die terug moeten naar Nederland, zijn gewoon zoek. Informatie bij de zorgverzekeraar in Nederland leerde mij, dat er door hogere ambtenaren tussen Nederland en Portugal afspraken zijn gemaakt, die dienen te worden nageleefd in het kader van Europese regelgeving. Lagere ambtenaren in Portugal hebben hier geen weet van of zijn gewoon niet geïnformeerd. Het resultaat is dat er vervolgens niets gebeurt. Mij werd aangeraden een officiële klacht in te dienen bij de Europese Commissie te Brussel.”

Toestemming
Ook Mondi heeft over deze kwestie contact gehad met het CVZ. Het CVZ (dat ons overigens vriendelijk te woord stond) geeft aan niets te kunnen doen, zolang de papieren niet door de Portugese instanties zijn doorgestuurd. De wetgeving met betrekking tot het verzekeren van gezinsleden is per land anders geregeld. Dit betekent dat voor het verzekeren van de gezinsleden, de Portugese autoriteiten hun toestemming moeten geven, door de genoemde de papieren terug te sturen. Het CVZ geeft aan niet op de hoogte te zijn dat er veel problemen zijn met zorgverzekeringen in het buitenland (en in dit geval in Portugal).

Vertrouwen
We hebben de casus ook voorgelegd aan een makelaar in Portugal. Zijn reactie luidt: “Helaas komen dit soort verhalen me bekend voor en heb ik ook al enige ervaring met niet goed functionerende systemen. In mijn geval ging het net andersom: omdat ik hier werk en dus ook segurança social betaal, wilde ik niet óók nog eens in Nederland betalen. Ik kreeg een E121-formulier toegestuurd en heb dit ingeleverd bij de segurança social in Portugal. Die zouden dit normaal gezien in moeten vullen en doorzenden, maar dat bleken ze niet gedaan te hebben. Ze hebben alleen een briefje naar mij gestuurd (uiteraard zonder enige toelichting) waarbij ze aangaven dat ik in Portugal was verzekerd. Na verschillende kontakten met Nederland bleek waar het knelpunt zat en heb ik het alsnog kunnen oplossen, maar je bent zo 3/4 jaar verder! Met andere woorden je kunt beter alles zelf doen en er niet op rekenen dat dit soort instanties doen wat ze zouden moeten doen. Dus vraag het formulier zelf op en stuur dat naar Nederland in plaats van te vertrouwen op het systeem. In deze casus kan de briefschrijver het beste de formulieren ophalen bij de segurança social. Werken ze daar niet (vlug genoeg) mee, dan moet je vragen om het klachtenboek en daar je klacht in schrijven.” [Herman van Katwijk, Calvos Casas]

Een tip is om bij dergelijke problemen (die de interne marktwerking van de Europese Unie betreffen) onder de aandacht van SOLVIT. SOLVIT is een netwerk waarin EU-lidstaten zoeken naar problemen met de interne marktwerking (dus met b.v. het toekennen van uitkeringen, het aanvragen van zorgverzekeringen, de erkenning van diploma's en het omzetten rijbewijzen).

Wij zijn benieuwd naar uw reactie: Heeft u soortgelijke problemen ondervonden of is bij u juist alles goed verlopen? Heeft u tips om dergelijke problemen te voorkomen? U kunt uw reactie plaatsen onder dit artikel of u kunt het contactformulier invullen.

Landendossier  
Landendossier Portugal Meer informatie over de aanschaf en bezit van een (tweede) huis in Portugal
Deel dit artikel met anderen: Tell a friend!

Mondi is een onafhankelijke belangenorganisatie die opkomt voor de collectieve belangen van haar leden en die hen voorziet van preventieve informatie om succesvol een woning in het buitenland aan te schaffen. Met een lidmaatschap van Mondi kunt u onbeperkt vragen stellen over alles wat te maken heeft met de aanschaf en bezit van buitenlands vastgoed. De investering hebt u zo terugverdiend. Met Mondi next nieuws blijft u op de hoogte van de meest relevante ontwikkelingen.



Facebook Twitter LinkedIn YouTube Andere share mogelijkheden

Geschreven door Rob Smulders
Datum: 01-12-2010

Terug naar overzicht

Lid worden van Mondi: verstandige keuze!

De oorsprong begint in 2001, maar sinds 2005 ligt de focus van Mondi als belangenorganisatie vooral op het preventief informeren van aspirant-kopers en eigenaren van een woning in het buitenland. Mondi beschikt over een schat aan deskundige informatie, ervaringen, een deskundig netwerk en heeft toegang tot waardevolle bronnen om tot een objectief, informatief en betrouwbaar oordeel te komen.

Leden kunnen onbeperkt vragen stellen onderaan de pagina van het landendossier of themapagina naar keuze.

Mondi lidmaatschap Plus of Premium
Snel online geregeld!


Criteria Mondi Professional kwaliteitslabel en het Mondi Approved keurmerk

Meld u aan voor de Mondi nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van praktische waardevolle informatie en actuele ontwikkelingen.
Laat u inspireren door reportages: objectief, informatief en betrouwbaar.

De nieuwsbrief wordt ongeveer 1 x per week verstuurd
Een moment geduld...
Als respons van de website uit blijft,
neem dan contact met ons op.

Contact Sluiten