HomeOver onsLidmaatschapAdviesScan Landendossiers Nieuws Thema's BeoordelingenWebwinkelContact

‘Investeren in tweede huis begint met verliefdheid’

Wie wil investeren in (en droomt over) een tweede huis kan van 12 tot en met 14 oktober terecht op de beurs Second Home International, in de Utrechtse Jaarbeurs.

 
Praktische informatie
Openingstijden
11:00 – 17:00 op vrijdag 12 oktober
11:00 – 17:00 op zaterdag 13 oktober
11:00 – 17:00 op zondag 14 oktober
Toegangsprijs
De toegangsprijs per persoon is € 10,00
Via Mondi gratis entreekaarten beschikbaar
Hotel in Utrecht
Maak dan gebruik van de laagsteprijsgarantie via Booking.com
Meer informatie beurs
Second Home International
Beurslocatie
Jaarbeurs Utrecht
Jaarbeursplein, 3521 AL Utrecht
Een royaal appartement aan de Spaanse kust, een vakantiehuisje aan het Zeeuwse strand, een lodge in de Zuidafrikaanse bush of een klassiek chalet in de Oostenrijkse sneeuw. Wie wil investeren in (en droomt over) een tweede huis kan van 12 tot en met 14 oktober terecht op de beurs Second Home International, in de Utrechtse Jaarbeurs.

In een sfeervolle omgeving geven ruim 135 exposanten, van makelaar tot vakantieparken, informatie over landen, regio’s en huizen. Tijdens korte seminars horen bezoekers - naast ervaringsverhalen van ‘tweede huiskopers’ - alles over procedures, gebruiken en financiële, juridische en fiscale regels in diverse landen.

Veilige investering
Nu de consument banken en beurzen minder betrouwbaar vindt voor zijn spaargeld, investeringsbehoefte of belegging, gaat hij steeds meer op zoek naar een veilig alternatief. Dat stelt Henkjan Prins, organisator van Second Home International: “Een tweede huis is nog steeds een waardevaste bestemming en door de crisis zijn bovendien veel prijzen binnen handbereik gekomen. In Spanje bijvoorbeeld waren kortingen van meer dan 30 procent geen uitzondering. De bodem van de huizenprijzen lijkt nu bereikt en voor de tweede huiszoeker kan dit het moment zijn om te investeren in vastgoed.”

Verhuurrendement
Op de beurs Second Home International voelen verschillende typen bezoekers zich thuis, legt Prins uit. “Ten eerste de particuliere investeerder die een tweede huis zoekt om te verhuren. Een prima motivatie, want hij kan daarmee een verhuurrendement van gemiddeld 4 à 5 procent behalen. Ook belastingtechnisch gezien is verhuren een interessante bron van inkomsten. Daarnaast is er de emotionele koper. Deze is op weg naar zijn pensioen en wil een tweede woning kopen voor eigen gebruik. Hij wil de woning niet verhuren, maar wel familieleden en vrienden er ruimschoots van laten meegenieten.”

Emigratie
De derde doelgroep is een mix van de eerste twee: “Deze koper wil zijn tweede huis beperkt verhuren, met name in het hoogseizoen, en wil daar rendement uit halen. In het laag- en middenseizoen verblijft hij er zelf of verhuurt zijn huis aan derden. Overigens is deze benadering afhankelijk per land, want een land als Oostenrijk is natuurlijk ‘s zomers en ’s winters aantrekkelijk voor vakantiegangers. Bovendien, crisis of niet: mensen huren nog steeds een vakantiewoning. De vierde potentiële koper van een tweede huis wil graag naar het buitenland emigreren en zoekt daar een huis om zich permanent te vestigen.”

Liefde
De zoektocht naar een passend tweede huis begint bij de liefde voor een land of regio. “Dat is pure emotie,” onderstreept Prins. “Pas daarna volgt het kiezen van het type woning.” De toplanden voor een tweede huis zijn Frankrijk, Spanje, Italië, Turkije en Oostenrijk. “Ook Nederland biedt zeer interessante mogelijkheden. Denk aan de talloze recreatieparken met huizen in alle soorten en maten, in het bos, op het platteland of aan de kust.” Niet alleen de zon, ook rust en natuurschoon spelen een belangrijke rol tijdens de zoektocht naar een tweede huis. “De interesse in Zuid-Afrika en de Verenigde Staten neemt elk jaar toe.”

De beurs Second Home International is een initiatief van Fairs Consult, een dochteronderneming van Artexis, één van de grootste beursorganisatoren van Europa.

Feiten & cijfers (o.b.v. maarteditie van Second Home International):

 

  • Het gemiddelde aankoopbedrag van een tweede huis is 253.000 euro;
  • 38 procent van de bezoekers wil binnen een jaar een tweede huis kopen;
  • 75 procent van de bezoekers verdient twee keer modaal of meer;
  • Vrijwel iedereen die in Nederland een tweede huis wil kopen komt naar de Second Home International beurs;
  • Gebruik tweede huis: 63 procent wil de tweede woning gebruiken voor vakantiedoeleinden, 40 procent voor verhuur, 30 procent zoekt een tweede woning voor permanente bewoning, 23 procent voor beleggingskansen.
Bron: Fairs Consult


Facebook Twitter LinkedIn YouTube Andere share mogelijkheden

Geschreven door Rob Smulders
Datum: 24-09-2012

Terug naar overzicht

Lid worden van Mondi: verstandige keuze!

De oorsprong begint in 2001, maar sinds 2005 ligt de focus van Mondi als belangenorganisatie vooral op het preventief informeren van aspirant-kopers en eigenaren van een woning in het buitenland. Mondi beschikt over een schat aan deskundige informatie, ervaringen, een deskundig netwerk en heeft toegang tot waardevolle bronnen om tot een objectief, informatief en betrouwbaar oordeel te komen.

Leden kunnen onbeperkt vragen stellen onderaan de pagina van het landendossier of themapagina naar keuze.

Mondi lidmaatschap Plus of Premium
Snel online geregeld!


Criteria Mondi Professional kwaliteitslabel en het Mondi Approved keurmerk

Meld u aan voor de Mondi nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van praktische waardevolle informatie en actuele ontwikkelingen.
Laat u inspireren door reportages: objectief, informatief en betrouwbaar.

De nieuwsbrief wordt ongeveer 1 x per week verstuurd
Een moment geduld...
Als respons van de website uit blijft,
neem dan contact met ons op.

Contact Sluiten