HomeOver onsLidmaatschapAdviesScan Landendossiers Nieuws Thema's BeoordelingenWebwinkelContact

Maximale zekerheid bij aankoop vastgoed buitenland

Het is niet moeilijk om criteria op te stellen om maximale zekerheid voor de aspirant-koper van vastgoed in het buitenland te streven.

Bijna is Mondi als belangenorganisatie zover met het introduceren van het label ‘Mondi approved’. Sinds 2005 zijn we vooral achter de schermen bezig geweest met kennis en ervaring op te doen, met vallen en opstaan, met lobbyen, met incasseren en vooral om te leren hoe valkuilen vermeden kunnen worden. Iedereen kan succesvol vastgoed kopen in het buitenland, maar men maakt het zichzelf soms onvoorstelbaar moeilijk.

Natuurlijk dient de aspirant-koper allerlei verleidingen te weerstaan:
  • Mooie verkooppraatjes;
  • Prachtige brochures;
  • Fraaie professioneel vormgegeven websites.
Om maar een aantal voorbeelden te noemen. Maar bovenvermelde punten geven u nog geen enkele zekerheid. Om tot een weloverwogen beslissing te komen bij de aankoop van vastgoed in het buitenland, dient u te beschikken over feiten, relevante gegevens en soms ook over informatie over wat er zich achter de schermen afspeelt.

Het is niet moeilijk om criteria op te stellen om maximale zekerheid voor de aspirant-koper van vastgoed in het buitenland te streven. Maar de voorwaarden moeten wel gedragen worden door organisaties die zich kwalitatief willen onderscheiden en zich conformeren aan de reglementen. Dat is waar Mondi zich hard voor maakt en waar de consument recht op heeft. De informatie dient transparant te zijn, dus Mondi zal per land, mede door andere wetten en regels, criteria publiceren waaraan vastgoed aanbieders, waaronder makelaars en projectontwikkelaars, aan dienen te voldoen om het label ‘Mondi approved’ te mogen voeren. Deze criteria worden vervolgens door advocaten getoetst en verscherpt voordat Mondi hier actief mee naar buiten treedt.

Voorbeeld voorlopige criteria Spanje
Bij resale-transacties van Spaans onroerend goed mag u verwachten dat de verkopende makelaar over onder vermelde documentatie bezit en deze ook overlegt aan de kopende klant en van toelichting voorziet. Het gaat om juridische documenten die eigenlijk standaard meegeleverd dienen te worden om zo juridische problemen na een verkoop zoveel mogelijk uit te sluiten. Let op, de lijst is voor resales, nieuwbouw behoeft aanvullingen c.q. andere documentatie.

Documentatie verkoop bestaande woningen
  1. Geldige verkoopopdracht van verkopers, met identificatie van verkopers.
  2. Kopie escritura van het onroerend goed (eigendomsakte).
  3. Recent uittreksel regionale eigendomsregister van het onroerend goed (nota simple).
  4. Recent certificaat kadastrale registratie van het onroerend goed.
  5. Kopie laatste betaling IBI (OG belasting), c.q. schuldvrij verklaring van gemeentelijk belastingorgaan.
  6. Kopie laatste betaling Basura (vuilnis), c.q. schuldvrij verklaring van gemeentelijk belastingorgaan.
  7. Kopie bewoonbaarheidsverklaring van object, en/of minimaal gemeentelijk certificaat dat geen bouwkundige overtredingen op het pand rusten; met reden waarom de bewoonbaarheidsverklaring niet is afgegeven.
  8. Kopie van contracten cq laatste afrekeningen met stroomleverancier, waterleverancier en gasleverancier.
  9. Kopie (-ën) van na oplevering nog verkregen bouwvergunningen voor aan- en/of uitbouwactiviteiten.
  10. In geval van een onroerend goed binnen een VVE: Certificaat van de VVE-administratie over betalingen, periodieke quote en eventuele achterstallige betalingen van de verkopers.
  11. In geval van nog niet afgebouwde infrastructuur (recent of al ouder): certificaat gemeente over nog te voltooien werkzaamheden en tenlastelegging van deze werkzaamheden.
Heel belangrijk in deze: (punt 3), een recente nota simple. Uit dit document komt naar voren wie de daadwerkelijke eigenaren zijn en in welke hoedanigheid ze dit zijn, en of er geregistreerde lasten –en van welke aard- op het onroerend goed rusten (van financiële aard: een hypotheek, of van juridische aard: een recht op overpad, verplichte deelnamequote aan een gemeenschappelijk eigendom, plicht tot bijdrage aan afbouw urbanisatie, et cetera). Het zijn onmisbare en bindende gegevens die in ieder (ook reserverings- of koopoptie-) contract weergegeven dienen te worden.

Buiten deze documentatie is het uiteraard aan te raden dat een ‘Mondi approved’ aanbieder ook daadwerkelijk de verstrekte gegevens in deze documenten toelicht, ze waar nodig (bijvoorbeeld bij beschrijving van het onroerend goed in eigendomsregister en kadaster) laat actualiseren en tevens bekijkt of ze overeenkomstig opgetekend zijn.

Aanvullende informatie/documentatie zoals bouwtekeningen, bouwinspectierapporten, informatie over lopende verzekeringspolissen, contracten met onder andere servicebedrijven (alarm, onderhoud, et cetera); alles heeft een praktische waarde.

Uiteraard is de vakkennis van de makelaar met betrekking tot gemeentelijke bestemmingsplannen, geplande toekomstige activiteiten in het betreffende gebied en algemene kennis van de locatie ook zeer belangrijk voor een succesvolle en tevredenstellende aankoop.

Daarnaast dient de ‘Mondi Approved’ makelaar over een beroepsaansprakelijksheidsverzekering te beschikken en zich te conformeren aan de (gedrags-)reglementen die door en namens de belangenorganisatie zijn opgesteld. Geschillen dienen via een protocol gemeld te worden bij de geschillencommissie.

Uw mening wordt bijzonder op prijs gesteld. Indien u actief betrokken wenst te worden bij de totstandkoming van het label ‘Mondi Approved’ dan vernemen wij dat graag via het contactformulier. Een korte motivatie volstaat. De volgende stap is het aanvragen van een certificering via het Keurmerkinstituut. Dit instituut heeft voor Mondi een concept plan van aanpak ontwikkeld.

Naar het dossier ‘Mondi Approved

Als eerste op de hoogte van publicaties
Mondi publiceert bijna dagelijks nieuwsartikelen. Direct nadat een nieuwsitem online wordt geplaatst, maakt de redactie dit kenbaar via Facebook en Twitter. Wilt u als eerste op de hoogte zijn of vindt u Mondi als belangenorganisatie leuk 'like' ons dan op Facebook of volg ons via Twitter.
 
~lidmaatschappen~

Facebook Twitter LinkedIn YouTube Andere share mogelijkheden

Geschreven door Rob Smulders
Datum: 15-03-2013

Terug naar overzicht

Lid worden van Mondi: verstandige keuze!

De oorsprong begint in 2001, maar sinds 2005 ligt de focus van Mondi als belangenorganisatie vooral op het preventief informeren van aspirant-kopers en eigenaren van een woning in het buitenland. Mondi beschikt over een schat aan deskundige informatie, ervaringen, een deskundig netwerk en heeft toegang tot waardevolle bronnen om tot een objectief, informatief en betrouwbaar oordeel te komen.

Leden kunnen onbeperkt vragen stellen onderaan de pagina van het landendossier of themapagina naar keuze.

Mondi lidmaatschap Plus of Premium
Snel online geregeld!


Criteria Mondi Professional kwaliteitslabel en het Mondi Approved keurmerk

Meld u aan voor de Mondi nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van praktische waardevolle informatie en actuele ontwikkelingen.
Laat u inspireren door reportages: objectief, informatief en betrouwbaar.

De nieuwsbrief wordt ongeveer 1 x per week verstuurd
Een moment geduld...
Als respons van de website uit blijft,
neem dan contact met ons op.

Contact Sluiten