HomeOver onsLidmaatschapAdviesScan Landendossiers Nieuws Thema's BeoordelingenWebwinkelContact

Geldigheid van uw rijbewijs en kenteken in Italië

De minestrone wordt niet zo heet gegeten als deze wordt opgediend

Op het internet circuleren in diverse discussieforums allerlei vragen en de antwoorden daarop van sommige 'ervaringsdeskundigen' zijn niet altijd juist of volledig, ook omdat de regels mettertijd kunnen veranderen. Mr. drs. Sjoerts omschrijft een paar kwesties waarover vaak misverstanden bestaan:

Moet ik mijn Nederlandse rijbewijs in Italië laten registreren?
Nee, registratie (riconoscimento) is niet meer verplicht, ook niet bij het invoeren van een auto. Wie in het bezit is van een rijbewijs Europees model kan kiezen om dit al dan niet te laten registreren, het hoeft dus niet maar mag wel. Als u er voor kiest om uw rijbewijs te laten registreren wordt er simpelweg een strookje op uw Nederlandse rijbewijs geplakt en valt u volledig onder de Italiaanse verkeerswetgeving, dus ook onder het Italiaanse puntenrijbewijs. Dat kan nadelen hebben wanneer u een brokkenmaker bent; verkeersovertredingen kunnen u uw punten en in het ergste geval uw rijbewijs kosten. Maar het kan ook een voordeel zijn: Wie geen verkeersovertredingen begaat kan korting krijgen op de Italiaanse autoverzekering. Denk dus na over uw rijgedrag. Informatie over het puntenrijbewijs is verkrijgbaar bij de ACI.

Mijn Nederlandse rijbewijs verloopt, wat moet ik doen?
Als uw rijbewijs dreigt te verlopen en u resident bent in Italië kunt u uw rijbewijs Europees model laten omzetten in een Italiaans rijbewijs (cambio). U dient zich dan te wenden tot de lokale Motorizzazione. Daar krijgt u een lijst met opgave van de in te leveren documenten en de te betalen heffingen (deels overschrijving via het postkantoor en deels zegelrechten oftewel bolle). Verder dient u een oogtest te ondergaan, en daarvan een certificaat te overleggen, dit kan via de Azienda Sanitaria Locale (ASL) of bij een oogarts worden geregeld, de Motorizzazione kan u adressen geven waar u terecht kunt. Ook hiervoor zijn weer bolle vereist. Ouderen (gepensioneerden) dienen een uitgebreidere medische test te ondergaan. Er zijn veel speciale agenzie patente zoals autorijscholen die het hele traject tegen betaling voor u kunnen regelen. De kosten hiervan bedragen nog geen honderd euro.
Een veel voorkomend misverstand is dat het Nederlandse rijbewijs vertaald dient te worden. Dat is bij het Europese model niet zo. U hoeft dus niet naar het Italiaanse consulaat of naar de kantonrechter (Giudice di Pace) om een beëdigde vertaling te regelen. Wanneer u het nieuwe rijbewijs laat regelen door een agenzia kan het voorkomen dat men dit wel van u vraagt, maar dat is dan uit onbekendheid met de regelgeving.Tip: Let goed op de datum, voor een eenmaal verlopen rijbewijs gelden andere formaliteiten, waarvoor u zich in Nederland tot de Rijksdienst voor Wegverkeer moet wenden. U dient een ‘Verklaring van geen bezwaar’ van de RDW te overleggen die vertaald moet worden in het Italiaans. Wanneer u onverhoopt uw rijbewijs bent kwijtgeraakt dient u allereerst aangifte te doen bij de carabinieri. Vervolgens moet u zich tot de RDW in Nederland wenden voor een ‘Verklaring van geen bezwaar’. Houdt ook hierbij weer rekening met vertaling en extra bolle.

Hoe lang mag ik met mijn Nederlandse kenteken in Italië rijden?
Het hangt er van of u resident bent in Italië, dus ingeschreven in het Italiaanse bevolkingsregister en met hoofdverblijf in Italië, of niet-resident en nog steeds ingeschreven in Nederland. In het eerste geval mag u op grond van de Italiaanse verkeerswetgeving (codice della strada) één jaar lang met uw Nederlandse kentekenbewijs blijven rijden, daarna moet u de auto invoeren. Als niet-resident met alleen een adres in Italië (domicilio), wat vaak het geval zal zijn bij bezitters van een tweede woning, mag u zes maanden met uw Nederlandse kentekenbewijs blijven rijden.

Omgekeerd: Als ik mijn Nederlandse auto in Italië eenmaal heb ingevoerd, mag ik dan met mijn Italiaanse kentekenbewijs in Nederland rijden?
Ook in deze situatie hangt het er vanaf of u in Italië dan wel in Nederland bent ingeschreven. Wie resident is in Italië mag onbeperkt met het Italiaanse kentekenbewijs in Nederland rijden. Maar als u in Nederland bent ingeschreven mag u in Nederland niet zonder meer met een buitenlands kenteken rijden, maar valt u meteen onder de BPM-wetgeving en dient u dus motorrijtuigenbelasting (mrb) en belasting van personenauto’s en motorrijwielen (bpm) te betalen. De Nederlandse wetgeving is op dat gebied zeer streng. Wel bestaat de mogelijkheid om een vrijstelling te krijgen voor een periode van maximaal twee weken. Hierover kunt u informatie krijgen bij de belastingdienst, zie vrijstelling bpm en mrb. In bepaalde situaties kan de ‘Verordening van de EG nr. 1186/2009 inzake douanevrijstellingen’ van toepassing zijn, te vinden op www.eur-lex.europa.eu. De belastingdienst of een juridisch adviseur kan u hierover informeren.

Moet ik, zodra ik in Italië rijd, een Italiaanse verzekering voor de auto afsluiten?
Nee, u dient uiteraard wel verzekerd te zijn, maar dat hoeft geen Italiaanse verzekering te zijn, ook niet als u resident in Italië bent. Let wel goed op de voorwaarden voor de dekking, zeker als de auto gebruikt wordt door anderen dan de eigenaar/houder (wat bij bezoek uit Nederland nogal voor de hand ligt) en zorg voor een goede inzittendenverzekering. Controleer uw verzekering op buitenlanddekking. Houd er rekening mee dat de afwikkeling van schade in Italië een langdurig gebeuren kan zijn en dat de tegenpartij pogingen zal doen om de schade onderhands te regelen.
 
Wijzigingen in de Italiaanse verkeerswet
Tot slot nog iets over de Italiaanse verkeerswet, die onlangs gewijzigd is. De belangrijkste wijzigingen zijn:
• De boete voor automobilisten die meer dan 40 km per uur te hard rijden ligt tussen de 500 euro en 2.000 euro. Rijd u meer dan 60 km per uur te hard, dan kan de boete oplopen tot 2.300 euro. Ook riskeert u een rijverbod voor heel Italië.
• Rijden met een slok op wordt zwaarder bestraft: Meer dan 0,5 promille betekent een boete van maximaal 2.000 euro. Bij meer dan 1,5 promille wordt de auto in beslag genomen.
• Voor beroepschauffeurs, beginnende bestuurders (minder dan drie jaar rijbewijs) en bestuurders jonger dan 21 jaar geldt dat er absoluut geen alcohol mag worden gedronken.
• Beginnende bestuurders mogen op autowegen niet harder dan 90 km/h en op autosnelwegen niet harder dan 100 km per uur.
• Voor voetgangers die willen oversteken bij een zebrapad moet nu, net als in Nederland, worden gestopt. De boete bedraagt tussen de 150 euro en 600 euro indien u als bestuurder geen voorrang verleent.
• Bij aanrijding met een dier moet men, net als bij een mens, stoppen en hulp bieden of hulp inschakelen. Doorrijden na aanrijding met een dier kan een boete opleveren van maximaal 1.600 euro
• Fietsers tot 14 jaar moeten verplicht een fietshelm dragen. Na zonsondergang is een reflecterend vestje (bekend van pech langs de weg) verplicht. Overdag geldt dat ook als men door tunnels fietst.
bron: ANWB Reisinformatie en het consulaat-generaal Milaan (www.olanda.it 

Het blijft Italië, dus de minestrone wordt zelden zo heet gegeten als die wordt opgediend, maar de regels zijn toch iets om rekening mee te houden. 
 
Lees ook Het invoeren van een auto in Italië

Bron: Margreet Sjoerts
Bezit, aan- en verkoop van vastgoed in Italië
Bezoek regelmatig het landendossier Italië en maak en maak als lid proactief gebruik van uw Mondi lidmaatschap door vragen te stellen in de vraag- en antwoordmodule onder aan de pagina van het van het landendossier over alles wat te maken heeft met de aankoop, bezit en verkoop van een (tweede) woning.


Facebook Twitter LinkedIn YouTube Andere share mogelijkheden

Geschreven door Rob Smulders
Datum: 04-04-2011

Terug naar overzicht

Lid worden van Mondi: verstandige keuze!

De oorsprong begint in 2001, maar sinds 2005 ligt de focus van Mondi als belangenorganisatie vooral op het preventief informeren van aspirant-kopers en eigenaren van een woning in het buitenland. Mondi beschikt over een schat aan deskundige informatie, ervaringen, een deskundig netwerk en heeft toegang tot waardevolle bronnen om tot een objectief, informatief en betrouwbaar oordeel te komen.

Leden kunnen onbeperkt vragen stellen onderaan de pagina van het landendossier of themapagina naar keuze.

Mondi lidmaatschap Plus of Premium
Snel online geregeld!


Criteria Mondi Professional kwaliteitslabel en het Mondi Approved keurmerk

Meld u aan voor de Mondi nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van praktische waardevolle informatie en actuele ontwikkelingen.
Laat u inspireren door reportages: objectief, informatief en betrouwbaar.

De nieuwsbrief wordt ongeveer 1 x per week verstuurd
Een moment geduld...
Als respons van de website uit blijft,
neem dan contact met ons op.

Contact Sluiten