HomeOver onsLidmaatschapAdviesScan Landendossiers Nieuws Thema's BeoordelingenWebwinkelContact

Forse stijging aantal boekingen vakantiewoningen

Afgelopen maandag publiceerde de belangenorganisatie Mondi het bericht dat het aantal reserveringen bij B&B’s flink is toegenomen, maar ook verhuurders van een vakantiewoning boeken een uitstekend resultaat.

Afgelopen maandag publiceerde de belangenorganisatie Mondi het bericht dat het aantal reserveringen bij B&B’s flink is toegenomen, maar ook verhuurders van een vakantiewoning boeken een uitstekend resultaat. Micazu ziet dan ook een stijging van 25 procent in het aantal boekingen voor de zomer van 2015 ten opzichte van de zomer van 2014.

Beeld: Capgemini Consulting
Toekomstbeeld: ontwrichting in vakantiebranche
De reiziger van 2025 hecht veel waarde aan persoonlijk advies. Niet alleen bij het zoeken, boeken en reizen, maar ook bij alle momenten die er tussen liggen: de hele customer journey. Zo wil hij, via alle devices die hij gebruikt zoals pc, i-pad, telefoon, laptop, et cetera, veilig en gemakkelijk op de hoogte worden gehouden van alle relevante informatie die bijdraagt aan zijn ultieme vakantiebeleving.
Dit is een van de resultaten die tijdens het Travel Tomorrow-congres op 16 juni 2015 is gepresenteerd door reisbrancheorganisatie ANVR en Capgemini Consulting. Geïnteresseerden kunnen het 179 pagina’s tellende rapport downloaden. En als u er nog niet genoeg van heeft, dan is ook nog de 115 pagina’s tellende Appendix beschikbaar.
Download PDF: TravelTomorrow_Report-2943 

Download PDF: TravelTomorrow_Report_Appendix-2944 
Tweede huis als melkkoe
Uit een poll van Mondi blijkt dat 21,4 procent van de respondenten op dit moment als belangrijkste motief voor aanschaf van een woning of beleggingsobject in het buitenland, kiest voor het rendement uit de verhuur. Dit percentage zal alleen maar toenemen als de grillige aandelenmarkt geen herstel toont. De vooruitzichten zijn niet al te best en sparen is geen alternatief vanwege de zeer geringe spaaropbrengsten die zelfs maar net boven het inflatieniveau liggen.

Het aantal transacties voor aankoop van een tweede woning of vakantiehuis neemt sinds twee jaar alleen maar toe, getuige ook de toegenomen belangstelling in dezelfde periode aan de Second Home International beurs in Utrecht. Ook verhuurorganisaties spinnen garen met de toename van meer vakantiewoningen die verhuurd worden en de groeiende interesse van vakantievierders in deze accommodaties. Ook deze organisaties zijn er in alle soorten en maten.

Advies Mondi bij keuze verhuurorganisatie
Ga niet met de eerste de beste partij in zee. Ook in deze markt zijn veel malafide partijen actief. Leden van Mondi kunnen een organisatie laten screenen na een verzoek via de vraag- en antwoordmodule. 'Kijk en vergelijk' is het advies en laat u niet misleiden door hoge verhuurrendementen die in het vooruitzicht worden gesteld. Gerenommeerde organisaties zullen voorzichtiger zijn met al te hoge verwachtingen. Staar u ook niet blind op de commissievergoeding, die de dienstverleners vragen. Het gaat uiteindelijk om het netto daadwerkelijk gerealiseerde rendement en dit is mede afhankelijk van de locatie van het te verhuren object, de service en de dienstverlening die wordt geboden.


Persbericht Micazu
De aanleiding van dit artikel is het persbericht van Micazu:  Download PDF: Persbericht_Micazu
Dit bericht was voor Mondi aanleiding om met de woordvoerders van Belvilla, Novasol en Interhome contact op te nemen. Uiteraard heeft Mondi ook Micazu geïnformeerd over dit initiatief.
"Vanmorgen ontvingen wij het bijgaande persbericht van Micazu, waarin ook naar uw organisatie wordt gerefereerd.

Volgens Mondi worden appels met peren vergeleken. Toch willen wij het persbericht plaatsen, maar wel met een reactie met feitelijke onjuistheden over de traditionele vakantiehuizenaanbieders.
Welke extra service bieden jullie in vergelijking met online huurplatformen zoals Airbnb en Micazu?"


Reactie Interhome
“Interhome bestaat al sinds 1965 en ziet haar portfolio van momenteel ruim 34.000 vakantiewoningen in 32 landen jaarlijks groeien. Al 50 jaar bieden wij een uitgebreide service aan onze huiseigenaren. Niet alleen zorgen wij voor een wereldwijd dekkend distributienetwerk, maar met ruim 200 servicekantoren ter plaatse bieden wij ook op locatie een enorme meerwaarde voor de huiseigenaar. ‘Verhuren zonder zorgen’ is ons motto. Interhome kan het hele verhuurproces voor de huiseigenaar uit handen nemen, inclusief zaken als onderhoud, sleuteloverdracht en het verlenen van service aan de gasten ter plaatse. De keuze is daarin aan de eigenaar. Daarnaast is Interhome aangesloten bij ANVR en SGR, wat een belangrijke meerwaarde heeft voor de klant. De commissie die aan de huiseigenaar wordt berekend is volledig afhankelijk van de mate van service die wordt overeen gekomen.
Interhome biedt dus aanzienlijk meer service en betrouwbaarheid aan zowel consument als aan de huiseigenaar. Daarmee is het model van Micazu niet te vergelijken.”
 
Reactie Novasol
“Micazu vergelijkt inderdaad appels met peren. De ‘traditionele’ partijen liggen qua commissie wellicht hoger (overigens zijn de genoemde percentages aannames en dat is altijd arbitrair) maar hebben ook een veel groter bereik. Novasol verkoopt internationaal, heeft lokale (service) kantoren met lokale expertise en directe service ter plaatse en hier zit direct een groot verschil: service.

Bij Novasol zijn zowel klant als huiseigenaar verzekerd bij schade, worden annuleringen netjes en financieel afgehandeld, evt. overboekingen, klachten achteraf en vragen van klanten vooraf. Niet te vergeten betalingen aan verhuurders die bij ons vooraf plaatsvinden. Wij kennen onze klanten en zijn een full service organisatie en geen ‘digitale marktplaats’.

Beide modellen zijn dan ook niet met elkaar te vergelijken en kunnen ons inziens prima naast elkaar bestaan. Wij voelen ons niet geroepen om een vergelijking met Micazu te maken en gaan liever van onze eigen kracht uit.

Voor een verhuurder is het belangrijk dat hij een optimaal aantal boekingen en netto rendement heeft. Als dit bereikt wordt door een wellicht hogere marked-up en daarbij een veelvoud aan extra services en zekerheden, dan is het logisch waarom een partij als Novasol ruim 40.000 vakantiehuizen exclusief onder contract heeft. Daarnaast is de groei op de NL markt dit jaar ruim 27% dus blijkt ook dit "traditionele" model succesvol te zijn.”
 
Reactie Belvilla
“Op verzoek van Mondi laat Bjørn Berg-Andersen, directeur van Belvilla, in reactie op het persbericht van Micazu het volgende weten:

Binnen de groep waar Belvilla onderdeel van uitmaakt, zien wij bestaansrecht voor beide modellen en bieden ook directe verhuur bij vakantiehuiseigenaren aan, via marktplaatswebsites gelijk aan Micazu, waar huiseigenaar en klant samengebracht worden zonder dat de marktplaatswebsite verantwoordelijkheid neemt. 

Met Belvilla daarentegen zetten wij in op het full-service-concept en bieden we extra service aan zowel huiseigenaren als vakantiegangers. Voor deze extra service vragen we ook wat meer. Aan vakantiehuiseigenaren leveren wij binnen dat concept meer diensten, zoals de volledige afhandeling van de boeking, inclusief de betalingsafhandeling, zodat de huiseigenaar de huur al op zijn rekening heeft voordat de klant arriveert.

De consument kan anderzijds vertrouwen op de zekerheden van Belvilla. Ze boeken hun vakantie bij een vertrouwd adres, Belvilla is aangesloten bij de ANVR en SGR, controleert de vakantiehuizen en biedt een SOS-dienst die 24/7 bereikbaar is. Belvilla-gasten zijn daarmee verzekerd van een zorgeloze vakantie.

Ons marktleiderschap met Belvilla en de sterke groei die wij doormaken, bevestigen dat vakantiehuiseigenaren en vakantiegangers hier waarde aan hechten.”  
 

 



Facebook Twitter LinkedIn YouTube Andere share mogelijkheden

Geschreven door Rob Smulders
Datum: 27-08-2015

Terug naar overzicht

Lid worden van Mondi: verstandige keuze!

De oorsprong begint in 2001, maar sinds 2005 ligt de focus van Mondi als belangenorganisatie vooral op het preventief informeren van aspirant-kopers en eigenaren van een woning in het buitenland. Mondi beschikt over een schat aan deskundige informatie, ervaringen, een deskundig netwerk en heeft toegang tot waardevolle bronnen om tot een objectief, informatief en betrouwbaar oordeel te komen.

Leden kunnen onbeperkt vragen stellen onderaan de pagina van het landendossier of themapagina naar keuze.

Mondi lidmaatschap Plus of Premium
Snel online geregeld!


Criteria Mondi Professional kwaliteitslabel en het Mondi Approved keurmerk

Meld u aan voor de Mondi nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van praktische waardevolle informatie en actuele ontwikkelingen.
Laat u inspireren door reportages: objectief, informatief en betrouwbaar.

De nieuwsbrief wordt ongeveer 1 x per week verstuurd
Een moment geduld...
Als respons van de website uit blijft,
neem dan contact met ons op.

Contact Sluiten