HomeOver onsLidmaatschapAdviesScan Landendossiers Nieuws Thema's BeoordelingenWebwinkelContact

Dekking autoverzekering in Frankrijk

Deel 2 - Bij deze een korte handleiding ‘Wat te doen in geval van pech of een ongeluk met een in Frankrijk geregistreerd en verzekerd gemotoriseerd voertuig’.

Assistance
De meeste Franse autoverzekeringen bieden Assistance aan op de polis. Assistance houdt eigenlijk simpelweg een afsleepdekking in, de reparatiekosten van het voertuig zijn niet gedekt. De dekking kan een optie zijn op de polis of automatisch inclusief. Als extra optie is het mogelijk vervangend vervoer (véhicule de remplacement) te verzekeren. Dit kan handig zijn als het voertuig langer dan een paar dagen geïmmobiliseerd is.

In geval van pech
  1. De speciale hulplijn dient zo spoedig mogelijk gebeld te worden. Het nummer is te vinden op de groene kaart of op de sticker achter de vooruit. Als u zich op de snelweg bevindt en de politie arriveert, bel dan alsnog assistance om een dossier te openen. Achteraf declareren wordt in de meeste gevallen niet geaccepteerd door de maatschappijen en dan draait u zelf voor de afsleepkosten op die vaak al gauw in de honderden euro’s kunnen lopen.
  2. Zorg ervoor dat u uw locatie, uw polisnummer en het kenteken van het betrokken voertuig aan assistance door kunt geven en de situatie uit kunt leggen. Vraag indien gewenst om een Engels sprekende medewerker, de meeste assistance platforms hebben zeker in de zomermaanden Engels sprekende medewerkers in dienst.
  3. Assistance regelt een sleepdienst. In de regel dekt de verzekering het bergen naar de dichtstbijzijnde garage van waar men zich bevindt ten tijde van pech of ongeluk. Communicatie met de cliënt verloopt tegenwoordig veelal via SMS; vraag om een dossiernummer zodat de communicatie makkelijker en sneller verloopt als u de hulplijn terug moet bellen.
  4. Als u een voorkeur heeft voor een specifieke garage probeer daarover dan te onderhandelen met de hulplijn; echter de dekking voorziet in de regel alleen in het bergen naar de dichtstbijzijnde garage.
  5. Als u ver van huis bent, kan de hulplijn vervangend vervoer regelen om de reis voort te zetten (dit kan een treinticket zijn, een taxi of een huurauto). Als de avond valt terwijl u met pech onderweg bent, kan assistance een hotel regelen voor de overnachting. Dit zijn echter eerste hulp maatregelen die geregeld worden door assistance en afhankelijk zijn van de omstandigheden. Als u zelf een hotel boekt zonder akkoord van assistance is de kans zeer groot dat u zelf voor de kosten opdraait.
  6. Als uw voertuig gedurende meerdere dagen onbruikbaar is en als u de dekking voor vervangend vervoer heeft afgesloten, kan assistance een huurauto regelen voor maximaal 7 dagen in geval van pech en maximaal 15 dagen in geval van een ongeluk*. Als u geen dekking heeft voor vervangend vervoer kan assistance vervoer naar huis regelen en ook weer terug naar de garage als u het voertuig na reparatie weer op wilt halen. Belangrijk is dat u assistance inschakelt bij elke stap; eigen initiatieven zonder overleg met de hulplijn worden over het algemeen afgestraft.
In geval van een ongeluk zonder betrokkenheid van een derde
  1. Als het voertuig als gevolg van een ongeluk immobiel is, volg dan de stappen zoals hierboven omschreven ‘in geval van pech’.
  2. Informeer zo spoedig mogelijk uw verzekeraar (het inschakelen van assistance betekent geenszins dat de verzekeraarsagent op de hoogte wordt gebracht – de assistance hulp service staat los van een eventuele schadeclaim).
  3. Als de schade gedekt is zal de verzekeraar om een declaratie vragen. U kunt ook het schadeformulier (constat amiable d’automobile) gebruiken om de schade te melden. Zorg ervoor altijd een schadeformulier in de auto te hebben. Een pdf vertaling in het Engels is desgewenst opvraagbaar via Assurances Benoit.
  4. U dient de verzekeraar te laten weten in welke garage u bij voorkeur de reparatie uit wilt laten voeren. Als u geen voorkeur heeft zal de verzekeraar een garage selecteren en in sommige gevallen zal de verzekeraar een specifieke garage opleggen (garage agréé).
  5. De verzekeraar zorgt ervoor dat een expert de schade beoordeelt via foto’s of ter plekke in de geselecteerde garage gevolgd door een rapport voor de verzekeraar. Vervolgens kan de garage de reparatie uitvoeren die de verzekeraar direct betaalt na aftrek van een mogelijk eigen risico.
In geval van een ongeluk met betrokkenheid van een derde
Als u betrokken bent bij een ongeluk met één of meerdere derden, dient u op basis van de verkeersregels te bepalen wie er verantwoordelijk is. Dit is niet altijd even gemakkelijk. De situatie kan onduidelijk zijn geweest, de andere persoon kan weigeren mee te werken en dit alles gaat meestal gepaard met een flinke dosis stress als gevolg van het incident.
Wat er ook gebeurt, probeer ervoor te zorgen dat het schadeformulier door alle betrokken partijen ter plekke correct ingevuld wordt. Het Franse schadeformulier is een rechtsgeldig document en het enige echte bewijs dat u aan kunt voeren (getuigenissen worden door Franse verzekeraars meestal niet in acht genomen). Als u in een incident niet ‘fout’ was en de derde weigert het schadeformulier te ondertekenen dan kan het voor uw verzekeringsagent moeilijk, dan wel onmogelijk zijn de schade te verhalen. Probeer in zo’n geval het kenteken van het voertuig te noteren en de naam van de bestuurder en/of de eigenaar te achterhalen, zodat de politie de persoon eventueel kan traceren. Probeer in zo’n geval sowieso de politie te bellen.

Neem de tijd om het schadeformulier correct én volledig in te vullen. Het afhandelen van de claim zal soepeler en sneller verlopen als er volledige informatie verstrekt wordt. Het eenvoudigweg uitwisselen van naam en telefoonnummer in de hoop op een later tijdstip één en ander te regelen met de andere partij loopt meestal op niets uit en volstaat niet voor de claim afhandeling.

In het geval dat de betrokken partijen het niet eens worden over de aansprakelijkheid en als u uw voertuig niet volledig (all risk of tous risques) verzekerd had, kan het zo zijn dat u zelf opdraait voor de reparatiekosten ook al was het incident niet uw schuld. Dit kan ook gebeuren als de tegenpartij bijvoorbeeld onverzekerd is. Er bestaat in Frankrijk een fonds de garantie voor sommige gevallen maar de (gerechtelijke) procedure is lang. In geval van een conflict tussen partijen kunt u het beste zo snel mogelijk de politie bellen om ter plekke te komen en te helpen bepalen wie er schuldig was.

In geval van een ernstig ongeluk met (mogelijk) letselschade dient u sowieso de politie of de pompiers (brandweer) te bellen.

Tenslotte: de volledige dekking van de verzekering is geldig in alle landen genoemd op de achterkant van de groene kaart; dit is inclusief assistance mits u deze optie heeft afgesloten.

*De algemene voorwaarden en dekking kunnen per maatschappij verschillen.

Eerder gepubliceerd
Deel 1 - Mogelijkheden autoverzekering in Frankrijk


Bijdrage Maartje Schlepers, verbonden aan Assurances Benoit. Dit kantoor werkt samen met verschillende Franse én buitenlandse verzekeringsmaatschappijen met als doel een zo breed mogelijk pakket aan verzekeringen aan te kunnen bieden en om oplossingen op maat te kunnen presenteren aan haar cliënten.

Er kunnen op geen enkele wijze rechten ontleend worden aan de informatie in dit artikel.
Bezit, aan- en verkoop van vastgoed in Frankrijk
Bezoek regelmatig het landendossier Frankrijk en maak als lid proactief gebruik van uw Mondi lidmaatschap.


Facebook Twitter LinkedIn YouTube Andere share mogelijkheden

Geschreven door Maartje Schlepers
Datum: 15-06-2018

Terug naar overzicht

Lid worden van Mondi: verstandige keuze!

De oorsprong begint in 2001, maar sinds 2005 ligt de focus van Mondi als belangenorganisatie vooral op het preventief informeren van aspirant-kopers en eigenaren van een woning in het buitenland. Mondi beschikt over een schat aan deskundige informatie, ervaringen, een deskundig netwerk en heeft toegang tot waardevolle bronnen om tot een objectief, informatief en betrouwbaar oordeel te komen.

Leden kunnen onbeperkt vragen stellen onderaan de pagina van het landendossier of themapagina naar keuze.

Mondi lidmaatschap Plus of Premium
Snel online geregeld!


Criteria Mondi Professional kwaliteitslabel en het Mondi Approved keurmerk

Meld u aan voor de Mondi nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van praktische waardevolle informatie en actuele ontwikkelingen.
Laat u inspireren door reportages: objectief, informatief en betrouwbaar.

De nieuwsbrief wordt ongeveer 1 x per week verstuurd
Een moment geduld...
Als respons van de website uit blijft,
neem dan contact met ons op.

Contact Sluiten