HomeOver onsLidmaatschapAdviesScan Landendossiers Nieuws Thema's BeoordelingenWebwinkelContact

Winnaar publieksprijs Mondi award 2014

De Mondi award is een publieksprijs die jaarlijks wordt uitgereikt aan een aanbieder van vastgoed in het buitenland, actief op de Belgische en Nederlandse markt. De winnaar van de award is een makelaar, bemiddelaar of projectontwikkelaar die gedurende een jaar de beste beoordelingen van klanten op Mondi.nl en Mondibelangen.be heeft ontvangen. Mondi is dit initiatief is 2005 gestart met als doel de transparantie op de internationale vastgoedmarkt te bevorderen en kopers de mogelijkheid te bieden om ervaringen met aanbieders te delen via publieke beoordelingen.

Ervaringen tot nu toe
Bijna 90 procent van de beoordelingen zijn positief. Deels komt dit doordat aanbieders die zelf ook investeren in kennis, bekwaamheid en een goede reputatie, inzien dat ze er baat bij kunnen hebben dat kopers hun ervaringen delen, hetgeen immers zorgt voor goede referenties via een onafhankelijke belangenorganisatie als Mondi. De juiste bezieling en vooral een uitstekende begeleiding voor, tijdens en na de aankoop zijn van doorslaggevend belang om een goede reputatie verder uit te bouwen. Dit blijkt ook wel uit de vele positieve beoordelingen over organisaties waar Mondi geen relatie mee heeft. Er wordt natuurlijk ook wel eens een beoordeling geplaatst, die minder positief is, terwijl over dezelfde aanbieder tot dat moment uitsluitend positieve berichten zijn geplaatst. De betreffende organisatie is hierover dan teleurgesteld, maar Mondi verwijdert een dergelijke beoordeling niet zolang deze voldoet aan de criteria. Anders heeft het systeem geen enkele waarde.

Anders is de situatie als een organisatie minder dan drie sterren heeft verworven. Als een onderneming zo slecht beoordeeld wordt, is er structureel iets aan de hand. Mondi doet zich niet voor als rechter die uiteindelijk na een procedure tot een vonnis zal komen. Mondi gebruikt de signalen uit de markt om in het belang van haar leden te kijken naar structurele problemen die aandacht verdienen met als doel om tot acceptabele oplossingen te komen namens betrokken leden. Uit tal van ervaringen met betrekking tot aanbieders en projectontwikkelaars blijkt dat we meer kunnen bereiken door de dialoog aan te gaan, dan door een veelal kostbare langslepende juridische procedure. Bij een probleemsituatie dient er eerst een duidelijke analyse gemaakt te worden inclusief de juridische positie van de koper(s). Uiteraard zijn er malafide partijen die beoordeeld worden. Ook die reacties blijven staan, zolang voldaan wordt aan de criteria die Mondi stelt. De consequenties zijn uiteraard voor Mondi, maar ondanks wat perikelen en briefwisselingen met advocaten blijft Mondi bij haar standpunt en laat zich niet intimideren. Sterker nog: In het kader van transparantie voert Mondi een eventuele discussie bij voorkeur publiekelijk.

Dilemma
Positief behaalde resultaten uit het verleden zijn geen garantie voor goede prestaties in de toekomst. Een voornamelijk positief beoordeelde partij kan óók ontevreden klanten hebben. Door achtergrondinformatie op te vragen en feitelijke informatie, wordt een veel duidelijker beeld van de probleemsituatie verkregen. Meestal kan Mondi ook dan een positieve rol van betekenis spelen, maar soms leidt dit tot een conflict. Want, waar bemoeit Mondi zich mee? Een dergelijke partij beseft dan kennelijk niet altijd dat Mondi een organisatie is die opkomt voor de belangen van haar leden. Het komt voor dat in zo’n geval de mening over Mondi 180 graden gedraaid is en er ineens geen goed woord meer over Mondi gezegd wordt. Uiteindelijk komt de ware aard altijd naar boven, denken we maar. 

Een conflict kost altijd tijd, negatieve energie en vaak geld om het op te lossen. En daar zit het dilemma van Mondi: we beschikken over zo veel ervaring. We weten als geen ander waar we de mosterd kunnen halen zonder het belang van onze leden uit het oog te verliezen. Bijna alle problemen kunnen we voorkomen door actief een rol te spelen van de oriëntatie tot en met de aankoopfase. Het is Mondi om het even waar of via wie leden uiteindelijk kopen, zolang ze maar succesvol kopen. De publieke beoordelingen zijn en blijven een belangrijke bron, maar maak als lid gebruik van alle kennis en ervaring die we sinds 2001 hebben opgedaan. Via een herstructurering van de website moeten leden sneller tot praktische en waardevolle informatie kunnen komen en vragen kunnen stellen. De focus van Mondi komt meer te liggen op de meest essentiële aandachtspunten voor aanschaf of bezit van vastgoed in het buitenland in plaats van inmiddels duizenden publicaties die niet altijd even makkelijk meer te vinden zijn.

Winnaar Mondi award 2014
Organisaties die minder dan vier keer zijn beoordeeld, zijn niet in het overzicht opgenomen. Op basis van het aantal representatieve beoordelingen over de periode 2012 tot en met heden, hebben de volgende organisaties zich in positieve zin onderscheiden:

Organisatie Aantal beoordelingen
(totaal vanaf 2005)
Gemiddelde score vanaf
2012 tot en met heden
 Costa Select  12 (40)  9,3
 Sunny Palm Properties   12 (61)  9,2
 MNM Costa Blanca  25 (79)  9,0
 Calvos Casas  11 (58)  8,9
 Immo Carpe Diem  16 (43)  8,8
 Dragt Villas  11 (31)  8,8
 Casa Las Dunas  17 (23)  8,7
 World Wide Properties Andalucía  11 (16)  8,5
 Casas Ambiente Moraira    7   (7)  8,5
 CasaXero  18 (18)  8,1
 NextHome    5 (18)  8,1
 Casimmo  23 (25)  8,0
 Puurspanje  10 (69)  6,2
 Agence Leonie Lelievre    4   (4)  *
 Inmo Cobat & Cobat Services    4 (10)  *
 Casa Andalucia    4 (29)  *
* Te weinig beoordelingen voor een representatieve gemiddelde score.

Marc Stam, directeur Costa Select

De winnaar van de publieksprijs, de Mondi award 2014, is afgelopen vrijdag uitgereikt aan Marc Stam, directeur van Costa Select.
Reactie Marc Stam: “Ik ben uiteraard zeer verheugd en trots om deze publieksprijs van Mondi in ontvangst te mogen nemen. Zeker omdat het een prijs is die wordt toegekend door de belangrijkste jury die er is - de klant. We hebben er met een heel team (Katja, Lucette, Flip en Jasmijn in het bijzonder) jarenlang hard aan gewerkt om onze belofte naar de klant waar te maken: kopen zonder zorgen. Naast de direct betrokkenen wil ik ook graag mijn dank uitspreken naar het netwerk van bedrijven en personen waar we reeds jaren mee samenwerken. De positieve ervaringen van onze klanten zijn ook op hun services gebaseerd. Wij streven ernaar onze dienstverlening op peil te houden en waar mogelijk te verbeteren. De award krijgt een prominente plek op kantoor en zal ons er extra van doordringen altijd oog te houden voor de klant. Hierbij wil ik namens Costa Select alle klanten hartelijk bedanken voor het in ons gestelde vertrouwen.“

Mondi wil benadrukken dat alle organisaties die positief door hun klanten worden beoordeeld, lof verdienen. Raadpleeg de reacties over boven vermelde organisaties maar en u hebt een goed beeld hoe klanten zich uiten. Daar kunnen aspirant-kopers weer hun voordeel mee doen. Er wordt toch een signaal afgegeven.

Een bijzondere vermelding geldt voor MNM Costa Blanca, die inmiddels twee maal de Mondi award heeft gewonnen en nog steeds de ranglijst aanvoert met hoogste gemiddelde score van beoordelingen sinds 2005.

Hebt u vastgoed gekocht in het buitenland? Deel dan uw ervaringen over de dienstverlening van uw makelaar of projectontwikkelaar. Het kan een manier zijn om uw makelaar een hart onder de riem te steken of om 'gewoon' uw ervaringen met derden te delen. Raadpleeg of plaats een publieke beoordeling. Naar de beoordelingslijst.


Facebook Twitter LinkedIn YouTube Andere share mogelijkheden

Geschreven door Rob Smulders
Datum: 23-06-2014

Terug naar overzicht

Lid worden van Mondi: verstandige keuze!

De oorsprong begint in 2001, maar sinds 2005 ligt de focus van Mondi als belangenorganisatie vooral op het preventief informeren van aspirant-kopers en eigenaren van een woning in het buitenland. Mondi beschikt over een schat aan deskundige informatie, ervaringen, een deskundig netwerk en heeft toegang tot waardevolle bronnen om tot een objectief, informatief en betrouwbaar oordeel te komen.

Leden kunnen onbeperkt vragen stellen onderaan de pagina van het landendossier of themapagina naar keuze.

Mondi lidmaatschap Plus of Premium
Snel online geregeld!


Criteria Mondi Professional kwaliteitslabel en het Mondi Approved keurmerk

Meld u aan voor de Mondi nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van praktische waardevolle informatie en actuele ontwikkelingen.
Laat u inspireren door reportages: objectief, informatief en betrouwbaar.

De nieuwsbrief wordt ongeveer 1 x per week verstuurd
Een moment geduld...
Als respons van de website uit blijft,
neem dan contact met ons op.

Contact Sluiten