HomeOver onsLidmaatschapAdviesScan Landendossiers Nieuws Thema's BeoordelingenWebwinkelContact

Tweede huis in Duitsland wint aan populariteit

Goedkope hypotheken en lage rentes van twee tot tweeënhalf procent (10 jaar vast) maken het makkelijk om een woning te verkrijgen.

Duitsland is niet alleen populair als vakantieland maar ook aantrekkelijk voor kopers van een tweede huis. De afgelopen jaren is er sprake van een aanhoudende groei van de huizenprijzen en de Deutsche Bank heeft voorspeld dat de prijzen in Duitsland in 2014 met 4 procent verder stijgen. Goedkope hypotheken en lage rentes van twee tot tweeënhalf procent (10 jaar vast) maken het makkelijk om een woning te verkrijgen.
 
 
Bron: Jeroen van der Werff, directeur NextHome

Bekende Duitse regio’s zijn het Zwarte Woud, de Eifel en het Sauerland. Met name het Sauerland met toeristenplaatsen als Willingen en Winterberg is misschien wel de populairste streek voor Nederlanders die een vakantiehuis willen aanschaffen bij onze Oosterburen. Het ligt dicht bij huis, zo’n drie uur rijden van Utrecht, waardoor een korte vakantie of een weekendje weg gemakkelijk is te doen.


Overheid ondersteunt toeristische ontwikkelingen
Vanwege het enorme economische belang ondersteunt de Duitse overheid op grote schaal investeringen in toeristische ontwikkelingen. Een goed voorbeeld daarvan is het Masterplan Wintersport Arena Sauerland. Een uitgesproken visie gevolgd door een overtuigend concept hebben tien jaar geleden dit Masterplan in werking gezet en sindsdien is er bijna 100 miljoen euro geïnvesteerd in sneeuwinstallaties, supermoderne liften, funparks, rodelbanen en een bobsleebaan van wereldkampioenschap niveau. Met 1,1 miljoen overnachtingen per jaar is deze regio inmiddels uitgegroeid tot het belangrijkste wintersportgebied ten noorden van de Alpen.


Grote vakantieparken
Deze ontwikkelingen zijn ook bij de grotere verhuurorganisaties als Landal en Centerparcs niet onontdekt gebleven en er zijn een aantal grote bungalowparken ontwikkeld. Centrale ontvangstruimte, binnenzwembad, restaurant behoren tot de standaarduitrusting van dergelijke projecten. Omdat er in deze parken zoveel te doen is, spreekt dat vooral families met jonge kinderen erg aan. Ook worden de huizen vaak verkocht in combinatie met een gegarandeerde verhuuropbrengst. Dit financiële aspect is iets waar particuliere beleggers vaak naar op zoek zijn. 

Rob Smulders namens Mondi: "Maar laat u niet misleiden vanwege een gegarandeerde verhuuropbrengst. Een bankgarantie biedt weliswaar zekerheid, maar als blijkt uit berekeningen dat u uw eigen gegarandeerde rendement hebt voorgefinancierd voor de komende vijf jaar, komt u bedrogen uit."


Kleine projecten integreren in lokale gemeenschappen
Niet iedere huizenkoper is gecharmeerd van het grootschalige en soms onpersoonlijke karakter van grote vakantieparken. Men vindt het leuker dat een project deel uitmaakt van een lokale gemeenschap en daarmee integreert. Zeker als er gebruik wordt gemaakt van de plaatselijke infrastructuur en de middenstand daarvan mee kan profiteren. Restaurants zien hun omzet stijgen, de bakker verkoopt meer brood en er worden weer nieuwe winkeltjes geopend. Men is gelukkig met de ontwikkeling en de huiseigenaar wordt al snel opgenomen in de lokale gemeenschap en vindt er zijn tweede thuis. Belangrijk bij kleinere projecten is wel dat de verhuur en de exploitatie goed zijn georganiseerd en het eigen gebruik flexibel is geregeld.


Geen dertien in een dozijn
Vakantiehuizen worden te kust en te keur en in alle prijsklassen aangeboden. Het is gebleken dat vakantiehuizen welke in het hogere segment vallen en die wat extra’s bieden qua comfort en uitstraling door de hedendaagse vakantieganger erg op prijs worden gesteld. Huurinkomsten zijn net zo goed als bij de grote vakantieparken. 

Smulders namens Mondi: "Deze laatste bewering is wat kort door de bocht. Vraag altijd naar een gedetailleerde onderbouwing van een geprognosticeerd verhuurrendement en informeer ook ter vergelijking naar behaalde resultaten van de verhuurorganisatie. Raadpleeg bij twijfel Mondi en informeer naar de RisicoScan. Deze service wordt uitsluitend aangeboden aan Plus-leden van de belangenorganisatie."



Facebook Twitter LinkedIn YouTube Andere share mogelijkheden

Geschreven door Rob Smulders
Datum: 02-10-2014

Terug naar overzicht

Lid worden van Mondi: verstandige keuze!

De oorsprong begint in 2001, maar sinds 2005 ligt de focus van Mondi als belangenorganisatie vooral op het preventief informeren van aspirant-kopers en eigenaren van een woning in het buitenland. Mondi beschikt over een schat aan deskundige informatie, ervaringen, een deskundig netwerk en heeft toegang tot waardevolle bronnen om tot een objectief, informatief en betrouwbaar oordeel te komen.

Leden kunnen onbeperkt vragen stellen onderaan de pagina van het landendossier of themapagina naar keuze.

Mondi lidmaatschap Plus of Premium
Snel online geregeld!


Criteria Mondi Professional kwaliteitslabel en het Mondi Approved keurmerk

Meld u aan voor de Mondi nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van praktische waardevolle informatie en actuele ontwikkelingen.
Laat u inspireren door reportages: objectief, informatief en betrouwbaar.

De nieuwsbrief wordt ongeveer 1 x per week verstuurd
Een moment geduld...
Als respons van de website uit blijft,
neem dan contact met ons op.

Contact Sluiten